Nooit deed en doet voetbalclub uit Zweeloo tevergeefs een beroep op de inzet van Einte Euving (61)

Einte Euving is al ruim veertig jaar een vriend van het voetbal in Zweeloo. Voor en achter de schermen heeft Einte als vrijwilliger prachtig werk in de organisatie en ondersteuning geleverd. De 61-jarige Meppenaar is een duizendpoot. Dat blijkt genoegzaam uit de functies die hij de afgelopen decennia heeft vervuld……

In het seizoen 1982-1983 werd Einte  leider van de pupillen en vanaf  1983 tot 2020 is de clubman in diverse rollen actief geweest bij het meisjes- en damesvoetbal. Einte heeft meer dan 35 jaar het meisjes- en damesvoetbal bij vv Sweel op diverse terreinen gediend. Als trainer, coach en begeleider.

Meisjes- en damesvoetbal

In 1983 is het meisjes- en damesvoetbal bij Sp. Zweeloo start gegaan. Sindsdien is zowel het ledenaantal als de kwaliteit van de enthousiaste meisjes- en damesgroep flink gegroeid. Het damesvoetbal in Zweeloo heeft mede dankzij Einte zonder enige twijfel een stabiele plaats bij de voetbalclub uit Zweeloo veroverd.

Voorts is Einte van 1990 tot 2014 penningmeester / bestuurslid van Sp. Zweeloo geweest en in diezelfde functie al bijna een kwart eeuw actief als penningmeester van Stichting Beheer Voetbalcomplex ’t Alterbarg.

Stichting Beheer Voetbalcomplex Alterbarg

In 1997 zag de Stichting Beheer Voetbalcomplex Alterbarg het officiële levenslicht. Reden voor de oprichting toentertijd was de privatisering van het sportcomplex door de voormalige gemeente Zweeloo, waardoor het eigendom van de velden, kleedkamers en kantine in handen kwam van de gebruikers vv ZBC en Sportclub Zweeloo (inmiddels v.v. Sweel). Beide verenigingen besloten vervolgens eigendom, beheer en exploitatie onder te brengen in een aparte beheersstichting. Einte heeft tot de dag vandaag onafgebroken deel uitgemaakt van het bestuur van de beheersstichting, de gehele periode als penningmeester.

Voor zijn grote verdiensten voor de voetbalsport en alle andere maatschappelijke activiteiten werd Einte twee jaar geleden – op ‘zijn’ sportpark – benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.