Noa Ellen (11) van vv Sweel is op weg naar mooie toekomst

De weg is nog lang, maar toch heeft Noa Ellen met de selectie voor het overstijgende team van het Talententeam Reggestreek MO12 al een mooie stap in de goede richting gezet. In alle opzichten een Next Level voor de beloftevolle 11-jarige speelster uit Aalden, die enthousiast reageerde op de eervolle selectie. “Ik dacht wel van: ‘wow, dit is wel echt leuk en als ik het goed blijf doen, dan hoop ik wel echt dat ik ver kan komen!”

Niveau

Noa maakte afgelopen seizoen al deel uit van het selectieteam -12 van KNVB Noordoost Nederland, maar met de uitverkiezing voor het Talententeam Reggestreek wacht er qua niveau en inspanning een nieuwe uitdaging. Het is een regioteam met speelsters afkomstig uit de regio’s Reggestreek, Hof van Twente, Almelo, Ommen, Zwolle, Twente en een deel van Salland.

Komend seizoen in Sweel JO13

Ze blijft komend seizoen ‘gewoon’ bij  vv Sweel en voor haar is een overstap naar een hoger clubniveau nog niet aan de orde. Noa zegt: “Ik ben nog jong en moet me eerst verder blijven ontwikkelen. Dat kan prima bij vv Sweel. Ik speel komend seizoen in Sweel JO13. Ik vind het bovendien leuk om met mijn vrienden in een team te spelen. Ik combineer de trainingen en wedstrijden bij vv Sweel met de bijeenkomsten van het Talententeam Reggestreek. Dat is twee keer per week in Ommen.”

Sterkste wapen : verdedigen en samenspelen

Noa speelt voornamelijk in de achterste linie en het sterkste wapen van haar zijn verdedigen en samenspelen. Ze kijkt ook zeker met een schuin oog naar de prestaties van de Oranje Leeuwinnen op het WK in Australië / Nieuw-Zeeland. Hoe jong Noa ook nog is, ze heeft al wel een voetbaldroom. “Ik ga het zeker via de tv volgen, het lijkt me super leuk om later zelf bij de Leeuwinnen te voetballen. Ik zou in de toekomst graag in Spanje voetballen bij FC Barcelona, dat lijkt me echt wel vet….”, zegt de leerlinge van obs De Anwende, die na de zomer aan haar laatste jaar op de basisschool begint.

Trainingsprogramma

Noa beseft dat ze met de selectie voor het Talententeam Reggestreek (TTR) een druk trainingsprogramma voor de kiezen krijgt. “Voor de TTR heb ik na de vakantie iedere vrijdagavond training. Dat is dan vooral gericht op kracht en core stability, coördinatie, looptraining en techniek. Op de zondag staat de veldtraining op het programma, waarbij de aandacht naast de individuele ontwikkeling ook vooral gericht is op de teamontwikkeling. En voor het selectieteam KNVB Noordoost wacht ook nog een maandelijkse bijeenkomst.”

Toch staart Noa zich niet blind op haar loopbaan in het voetbal. “Ik ben verliefd op de bal en ze krijgen me niet snel van het  veld af, maar hou er ook van om met vrienden af te spreken en leuke dingen te gaan doen.”

Foto: Gerda Looije