Nipte maar verdiende zege voor Sweel

Sweel heeft vrijdagavond het thuisduel tegen het laaggeplaatste EHS’85 met 1-0 gewonnen. Richard Speelman werd vlak voor het rustsignaal matchwinnaar. De driepunter voor de ploeg van Ruud Jalving was verdiend te noemen.

In de beginfase van de eerste helft hielden de nummers 6 en 12 van de 4e klasse E elkaar in evenwicht. Er waren kansen aan beide kanten, maar doelpunten leverde dat niet op.

De eerste doelrijpe kans kwam op het conto van Sweel. Twan Jalving was kansrijk om de score te openen, maar doelman Jesper Katoen van EHS’85 bracht redding. Sweel mocht in de 25e minuut de handen dichtknijpen, want door een kapitale fout in de verdediging had EHS’85 ook zomaar de score kunnen openen. Jesper Reuvers hield zijn doel echter knap schoon.

In de 41e minuut opende Sweel de score. Mark Nijenbanning leverde op de rechterflank een panklare voorzet af die door Richard Speelman met het hoofd onberispelijk tegen de touwen werd gewerkt.

In de beginfase van de tweede helft moest Sweel alert blijven op de counter van de gasten uit Emmerschans. In de 52e minuut dacht EHS’85 op gelijke hoogte te komen, maar de treffer werd wegens buitenspel afgekeurd.

Na een uur spelen kwam Sweel steeds beter in de wedstrijd en loerde EHS’85 vooral op de counter, maar Jesper Reuvers bleek vrijdagavond een niet te nemen hindernis.

Een kwartier voor tijd was Sweel dichtbij de 2-0, maar een vrije trap van Twan Jalving belandde op de paal. In de tegenstoot was EHS’85 kansrijk, maar opnieuw was er een fantastische redding van doelman Reuvers.

EHS’85 ging daarna in een levendige slotfase op jacht naar de gelijkmaker. Dat leverde kansen op en de ploeg van Henk van Klinken meende nog recht te hebben op een penalty, maar scheidsrechter Noorda wuifde het weg.

Sweel werd door het ontketende EHS’85 steeds meer met de rug tegen de muur gezet, maar de ploeg van Ruud Jalving hield uiteindelijk stand.

Met 35 punten uit 22 duels bezet Sweel de zesde plaats. Zondag 5 mei staat het thuisduel tegen OVC’21 uit Ommen op het programma.