Hoofdmacht Sweel (zat) niet beloond voor goede spel

De hoofdmacht van Sweel verloor zaterdagmiddag op ’t Alterbarg in Zweeloo met 1-2 van Hoogeveen. De ploeg van Bert Wiebing kwam echter sterk voor de dag en revancheerde zich met prima spel van de 5-1 nederlaag een week eerder bij Bruchterveld.

Met name in de eerste helft had Sweel de overhand. Het nam veelal het initiatief en maakte het de gasten uit Hoogeveen, de nummer 2 van de 4e klasse D, met goede spelmomenten knap lastig. De eerste grote kans was na twintig minuten echter voor Hoogeveen. Geert Jan de Blecourt zette met een prachtige pass Marcel Linthorst vrij voor keeper Thomas Kamman. Laatst genoemde kwam echter als winnaar uit de strijd.

Sweel-Hoogeveen-zaterdag-01-04-2017-4-636x424

Door een fout van doelman Ronald Post kwam Sweel in de 35e minuut op voorsprong. Post schoof de bal zomaar in de voeten van Willy Lubowa, die op beheerste wijze scoorde. Sweel had zelfs op 2-0 kunnen en moeten staan, maar de Zweeler hadden de pech dat Lubowa onterecht werd afgevlagd wegens buitenspel. Uit de daaropvolgende aanval scoorde Marcel Linthorst, op aangeven van Guido ten Cate, de 1-1. Een domper voor het goed spelend Sweel, dat teleurgesteld aan de thee ging. ‘Tot dat moment ging eigenlijk alles goed, maar de discutabele buitenspelsituatie was wel een breekpunt in de wedstrijd. Zeker zo vlak voor rust’, blikte teamleider Remko Koopman naderhand terug.

In de tweede helft herpakte Sweel zich prima en speelde wederom een puike partij. Sweel moest een kwartier voor tijd toch de 1-2 incasseren. Een schot van Geert Jan de Blecourt werd van richting veranderd en kwam in de voeten van Guido ten Cate. Die plaatste de bal voor het doel, waar Marcel Linthorst de bal bij de tweede paal hard in de touwen joeg. Hiermee was de overwinning van Hoogeveen nog niet binnen, want onder aanvoering van de gevaarlijkste man van het veld, Willy Lubowa, startte de thuisploeg een slotoffensief. Het kreeg nog drie grote kansen, maar doelman Ronald Post maakte zijn fout van eerder in de wedstrijd meer dan goed. Het bleef bij 1-2 en daarmee kreeg Sweel op basis van het vertoonde spel te weinig. ‘We hebben net als voor rust ook in de tweede helft mogelijkheden gehad om verdiend op voorsprong te komen. Het is jammer dat je dan niet beloond wordt voor het goede spel. Maar we kunnen hier wel verder mee’, was het slotcommentaar van Remko Koopman.

Sweel speelt nog drie competitiewedstrijden. Komende zaterdag gaat de ploeg van Wiebing in Nieuwlande op bezoek bij SCN. Op 29 april a.s. ontvangt het DKB en op 6 mei staat de laatste wedstrijd in Havelterberg tegen kampioenskandidaat FDS op het programma.

Daarna wachten voor Sweel de promotiewedstrijden, met als inzet een plaats in de 3e klasse.

Bijschrift foto: Sweel (zat) speelde tegen Hoogeveen een prima wedstrijd, maar stond na afloop wel met lege handen: 1-2. (Foto: Albert Stegeman)

Uitslagen 4e klasse D:

DKB – SVV’56   1 – 0