Nieuwjaarsloop Aalden Rondomme, al 15 edities oud en vertrouwd; vv Sweel altijd prominent van de partij!

Zaterdag 7 januari lustrumeditie…iedereen staat te popelen….!

Wanneer de teller nog 100 dagen tot 7 januari aangeeft, staat het bestuur van Aalden Rondomme te popelen om te beginnen met de voorbereidingen voor de Nieuwjaarsloop.

Bestuur is een geoliede machine

Het bestuur lijkt een geoliede machine, bestuursleden die samen al jarenlang optrekken en precies van elkaar weten hoe en wat.

Dat is fijn, werkt snel en efficiënt en geeft zo de ruimte om extra’s te regelen. Zo denken ze ieder jaar na over een ludieke actie. Nu er al 14 edities zijn verstreken, lijkt het vinden van iets nieuws moeilijker dan ooit.

Iets ludieks

De vraag ‘moet er iets ludieks’ komen, is dan ook meerdere malen gevallen tijdens de bestuursvergaderingen. Laten we eerlijk zijn: het is al uniek dat Aalden Rondomme voor de 15e keer gaat plaatsvinden. Als we om ons heen kijken, zien we dat collega-lopen worden geannuleerd of geen doorgang vinden.

Taak van de verkeersregelaars

Bij Aalden Rondomme zijn ze langzamerhand onmisbaar: de verkeersregelaars. De mensen in felgekleurde gele hesjes die het verkeer even stilzetten zodat de deelnemers kunnen oversteken. Een trouwe groep vrijwilligers die voor dag en dauw opstaan om de hardloopcross door Aalden en Zweeloo in goede banen te leiden.

En was de praktijk vroeger dat een paar vrijwilligers met een geel hesje, vooraf geïnstrueerd door de plaatselijke politie, hielpen het verkeer rond het parcours van Aalden Rondomme te regelen, tegenwoordig gaat dat niet meer. Nu de politie zich vooral richt op kernactiviteiten en zich steeds minder bezig kan houden met het begeleiden van evenementen, stelt de gemeente Coevorden  hogere en wettelijk verplichte eisen aan de veiligheid, zowel van de verkeersregelaar zelf als van de weggebruikers.

Verkeersregelaars moeten een instructie via internet volgen en daarna een toets afleggen voordat ze aan de slag kunnen. Het bestuur van Aalden Rondomme draagt hier zorg en verantwoordelijkheid voor. “We zijn super trots op onze gemotiveerde verkeersregelaars. Ze zorgen voor een veilige afwikkeling van het verkeer rondom de hardloopcross. Ze vormen samen met al die andere vrijwilligers een van de belangrijkste ‘visitekaartjes’ van ons evenement.”

Clinics

Onder leiding van Wilfried Reuvers en Peter Timmer deden ook dit jaar de kinderen van De Anwende, De Schutse, De Smeltkroes en LOL Kinderopvang samen mee aan de clinics. Deze werden, maandagmiddag als vanouds, buiten gegeven!

Vertrouwde en nieuwe gezichten

Na twee geschrapte edities vanwege corona kijkt het bestuur weer uit naar de vertrouwde deelnemers, maar blijven uiteraard ook genieten van nieuwe gezichten. En daarnaast van onze sportieve dorpsgenoten die niet alleen voor winst gaan, maar ook voor de gezelligheid en de saamhorigheid. Voor iedereen is er een categorie, van wandelaar tot wedstrijdloper. Om 13:00 uur zal het startschot van de wedstrijdloop door burgemeester Renze Bergsma van de gemeente Coevorden worden gegeven.

Vrijwilligers, sponsoren en supporters

Het bestuur bedankt via deze weg ook alvast alle vrijwilligers, sponsoren en supporters die voor de Nieuwjaarsloop klaar staan om dit evenement tot een succes te maken! Sommige staan al vanaf de eerste editie voor de organisatie klaar, maar jaarlijks treffen ze ook nieuwe fanatiekelingen! Fijn dat we het samen kunnen doen en dat we op uw steun mogen rekenen. Dit is wat onze Aalden Rondomme zo uniek maakt!

Het is van, voor en door ons allemaal!

Tot ziens tijdens de 15e editie op zaterdag 7 januari op sportpark ’t Alterbarg.

Met dit jaar een unieke kans om in de prijzen te vallen en voor iedere deelnemer een passend aandenken. Wij hebben dit jaar een prijs voor de snelste familie uit de voormalig Gemeente Zweeloo (voor meer info en opgave zie elders in OEK)

Met sportieve groet namens het bestuur!