Hoofdmacht v.v. Nieuw Roden wil na 34 jaar dolgraag stap naar 3e klasse maken

“v.v. Nieuw Roden is een echte no nonsense club!” Dat zegt voorzitter Ad Witlox van de Noord-Drentse voetbalclub, die vooral een zeer bloeiende en succesvolle zaalvoetbaltak kent. Het dameszaalvoetbalteam speelt in de eredivisie.

In de veldcompetitie eindigde de hoofdmacht van Nieuw Roden in de 4e klasse C op een derde plaats. Op 17 april j.l veroverde de ploeg in het uitduel tegen BATO (1-4) uit Winschoten de 2e periodetitel.

Afgelopen zondag kreeg het op bezoek bij Bellingwolde in het laatste competitieduel van dit seizoen met 5-1 klop, maar als excuus mocht worden aangevoerd dat de ploeg niet in de sterkste formatie speelde. SVZ uit Zeijen werd kampioen en de fusieclub HFC’15 uit Hoogkerk werd tweede en plaatste zich ook voor de nacompetitie.

Komende zondag reist de formatie van trainer-coach Jur Smit, die aan zijn laatste klus bij Nieuw Roden bezig is en komend seizoen bij Noordpool UFC onder contract staat, naar Zweeloo voor de eerste wedstrijd in een tweeluik met de hoofdmacht van Sweel. De winnaar speelt op zondag 29 mei a.s. eerst uit tegen FC Ter Apel’’96 en op zondag 5 juni a.s. is de return. De winnaar na 2 wedstrijden handhaaft zich/of promoveert naar de 3e klasse.

Logo nieuw roden

Ad Witlox moet bekennen dat Nieuw Roden na 34 jaar onderhand wel hunkert naar een hoger niveau. De club speelde voor het laatst in het seizoen 1982/1983 in de derde klasse. Daarna veelal in de 4e en 5e klasse. In het seizoen 2012/2013 promoveerde het via de nacompetitie naar de 4e klasse.

Witlox is hoe dan ook trots op de 330 leden tellende club. Nieuw Roden is volgens de 64-jarige clubman, die inmiddels zestien jaar voorzitter is en zelf in de jaren zeventig en tachtig in de hoofdmacht heeft gespeeld, klaar voor de stap naar de 3e klasse. ‘Als we compleet zijn dan kunnen we echt meedoen op een hoger niveau. Dat hebben we niet alleen in de competitie, maar ook in oefenwedstrijden tegen hoger spelende teams bewezen.’

De ploeg van Jur Smit, oud-speler van Oosterparkers, ging het voetbalseizoen 2015/2016 als een raket uit de startblokken, maar direct na de winterstop trad er een verval op. Uit de vier wedstrijden na de winterstop werden slechts twee punten behaald. Gevolgd door een goede serie van vijf overwinningen, waarmee de 2e periodetitel uiteindelijk veilig wed gesteld.

Jur-Smit-Roder-Journaal-5-november

Bijschrift foto: Jur Smit: ‘Je kunt alleen maar winnen als je voor aanval kiest’

De vereniging neemt met 21 teams aan de competitie los. Alle leeftijdscategorieën zijn bezet en het tweede team van Nieuw Roden komt uit in de reserve 3e klasse

Met alle respect voor de prestaties van de veldvoetballers, nóg meer indruk maakt de damestak van de voetbalclub. Het zaalvoetbalteam van Dames 1 van Nieuw Roden speelt zelfs op eredivisieniveau. Ook op het veld kunnen de dames uitstekend uit de voeten, want de hoofdmacht staat op het punt om naar de 3e klasse te promoveren.

De 70-jarige club is heel breed georiënteerd, zowel veld- als zaalvoetbal. Ook het jeugd- en recreatievoetbal krijgt volop aandacht.

v.v. Nieuw Roden is bovendien een echte familieclub! Zo zijn oud-eerste elftalspeler Wieb Vorenholt en zijn zoon Robert als elftalleiders aan de hoofdmacht verbonden. In het veld houden de broers Sander, Wilco (beide topscorer) en Martijn Drent de eer van de familie hoog.

Patrick van Nimwegen, oud-speler van Achilles 1894, is komend seizoen de nieuwe trainer-coach van v.v. Nieuw Roden.

De winnaar van het tweeluik speelt op zondag 29 mei a.s. eerst uit tegen FC Ter Apel’’96 en op zondag 5 juni a.s. is de return. De winnaar na 2 wedstrijden handhaaft zich/of promoveert naar de 3e klasse.