Mooie prestatie: Sweel Vr 1 gaat door naar de halve finale bekertoernooi!

Sweel Vr 1 heeft zich ten koste van SC Bolsward Vr2 geplaatst voor de halve finale van de strijd om de noordelijke KNVB-districtsbeker

De ploeg van Jan Roelof Jansen en Ruben Looije won de uitwedstrijd op sportpark Het Bolwerk in Bolsward zaterdagmiddag met 1-3.

Voor de wedstrijd in de kwartfinale van het noordelijk districtsbekertoernooi in de kop van Friesland had het team had een bus geregeld voor alle spelers en voor de supporters die de formatie uit Zweeloo een warm hart toedragen. De rest van het supporterslegioen kwam op eigen gelegenheid, en we kunnen wel zeggen dat het leek op een thuiswedstrijd, wat een grote opkomst vanuit Zweeloo !

De wedstrijd begon om 12.45 uur. Beide teams waren in het eerste kwartier elkaar een beetje aan het aftasten. Er werd aan beiden kanten balverlies geleden. Maar de verdediging stond goed bij Sweel. Er werd achterin hard gewerkt om hun behendige spitsen uit te schakelen, en dat lukte tot dusver heel goed. Het middenveld probeerden de aanvallers te bereiken. Via een aantal goede passes op onze aanvallers, kwamen er wel kansen. Lobke kwam een paar keer goed door, maar kwam nog niet tot scoren.

Sweel kwam steeds meer in haar spel, en op deze manier bleef de bal ook langer in de ploeg. Er werden steeds meer kansen gecreëerd en vlak voor rust scoorde Lobke, vanuit een hoekschop via een kopbal het eerste doelpunt. Vlak daarna kreeg Bolsward 2 ook nog een niet te missen kans, maar deze bal ging naast. De dames van Sweel konden gaan rusten met een verdiende 0 – 1 voorsprong.

In de tweede helft begon Bolsward 2, met een goede start. De dames zaten er bovenop, en Sweel moest even een tandje erbij zetten, maar lieten zich niet overrompelen. Het was gelijk weer een wedstrijd. De aanvallers Norah en Lobke kregen regelmatig de bal goed voorin aangespeeld, maar de verdediging van Bolsward voorkwam dat Sweel kon uitlopen. In de 65e minuut omspeelde Norah de tegenstander, en schoot tegen de paal. Een oplettende Lobke zag de bal terugkomen en schoot deze er alsnog in. Er klonk een luid gejuich van alle supporters aan de kant, de dames stonden nu op 0 – 2 voorsprong.

In de 70e minuut kreeg Bolsward een penalty mee, de aanvaller werd onderuit gehaald door een van onze verdedigers, en laten we maar zeggen dat de lijnen niet duidelijk waren voor de scheidsrechter, of de overtreding binnen of buiten het strafschop gebied had plaatsgevonden. De penalty werd in ieder geval gegeven, en Bolsward scoorde 1 – 2, en de spanning kwam terug in de wedstrijd.

Over en weer waren er kleine kansjes. Mette verdedigde haar doel grandioos met een paar mooie reddingen. Maar nadat in de 83e minuut Gerlin de 3-1 scoorde uit een afstandsschot, was het wel duidelijk dat de overwinning meegenomen werd naar Zweeloo.

Nadat de scheidsrechter had afgefloten, stormden de dames en leiders het veld op om met elkaar een feestje te vieren. Het was zeker een hele mooie prestatie en de reis naar Bolsward dubbel en dwars waard.

De overwinning werd in de bus terug naar Zweeloo uitbundig gevierd, en ook op het Sportpark werd het feestje terecht nog even doorgezet.

Nu op naar de halve finale. Aanstaande maandag wordt bekend wie de volgende tegenstander wordt van de dames.

Foto’s : Gerda Looije