Mister Sp, Zweeloo Roelof Lanting gaf zijn zoons Hans en Rene het goede voorbeeld

Roelof Lanting nam zijn zoons Hans en Rene al op jeugdige leeftijd mee naar ’t Alterbarg. Je kunt immers niet vroeg genoeg beginnen met sporten te stimuleren.

Roelof leerde de jongens discipline aan, maar ook welk plezier de mannen hebben in de voetbalsport. Zelf speelde Roelof jarenlang in de hoofdmacht. Nooit een speler die koos voor de weg van de minste weerstand. Op allerlei manieren probeerde hij het beste uit zichzelf te halen en dat hebben Hans en Rene vol enthousiasme voortgezet

Hans debuteerde op 16-jarige leeftijd

Hans debuteerde op 16-jarige leeftijd onder Anjo Stevens in de hoofdmacht. “Ik kwam in 2001 bij de selectie en speelde tot 2018 onder de trainers Mayco Schulte, Jaap Scholing, Wilbert Arends, Jasper Manting, Hans Pullen, Johan Knol, Bert Wiebing en Ruud Jalving in het eerste team”, zegt de 39-jairge Aaldenaar, in het dagelijks leven werkzaam als terreinchef bij hoofdsponsor Zwaagstra Beton.

Rene speelde tien seizoenen in hoofdmacht
Broer Rene (36) maakte onder Jaap Scholing zijn debuut. “Ik heb enkele jaren in het eerste team gevoetbald totdat ik in Arnhem ging studeren. Tijdens mijn studie Bos & Natuurbeheer ben ik in Zweeloo blijven voetballen, maar wel een stapje lager in het 2e team. Na een paar jaar ben ik toch weer aangehaakt, maar bleef helaas niet gevrijwaard van blessures. Het voetbal bleef toch kriebelen en al met al heb ik toch ongeveer 10 seizoenen in de hoofdmacht gevoetbald”, aldus Rene, die werkzaam is bij Reuvers Buro voor Groene Ruimtes in Aalden.

Eensluidend over hoogtepunten
Hans en Rene zijn eensluidend over de hoogtepunten. ”Dat waren toch wel de twee kampioenschappen: de eerste in 2004 met Sp.Zweeloo en de tweede met vv Sweel (zat). In 2016 is 2 seizoenen op rij een kampioenswedstrijd gespeeld.“

Bestuursfunctie

Naast voetballen, stapte Rene op zijn 30ste in het bestuur. “Omdat ik graag wat terug wilde doen voor de vereniging en persoonlijke ontwikkeling. Het is heel goed om de vereniging een keer vanuit ander perspectief te bekijken dan vanuit de ogen van een voetballer. Zien wat er allemaal achter de schermen gebeurt om een vereniging draaiende te houden. Op dit moment ben ik nog in commissieverband bij de club betrokken, waaronder de jubileumcommissie.”

Samen actief op zaterdag in Sweel 2

Voetballen doen Hans en Rene nog steeds op zaterdag in Sweel 2. Een recreatielftal met vrienden. Voor de gezelligheid. Totdat het fluitsignaal begint en dan worden ze toch wel weer behoorlijk fanatiek.

Hans is drie jaar ouder en Rene is er eerlijk over : “Hans beschikt over meer voetbalervaring en is ook de betere voetballer. Hij heeft het inzicht en techniek en ik moet het hebben van de inzet. Jeugdtrainer Albert Boer had het destijds in de C-tjes al goed gezien toen hij vertelde dat Rene lang niet zo’n goede voetballen als zijn broer zou worden….!“

Soms heibel, maar dat ebde snel weer weg

Het blijft toch altijd bijzonder om als broers in hetzelfde team te voetballen. “In het 1e elftal waren we altijd zeer fanatiek en hadden we regelmatig ook heibel in het veld. Wat na de wedstrijd snel weg ebde. Je steunt elkaar toch altijd, zowel in het veld als buiten het veld. Ook omdat we beide op ongeveer dezelfde positie staan (middenveld), komen we elkaar veel tegen.”

Roelof als trouwste supporter
Pa Roelof – de trouwste supporter van het tweetal – staat nog steeds elke zaterdagmiddag langs de lijn en mist nagenoeg geen wedstrijd. “Roelof Lanting is Mister Sp. Zweeloo en heeft ons beide laten zien wat er komt kijken om in het eerste te voetballen.”

Genieten

Rene heeft nog een jaar – zonder Hans – in de selectie gespeeld. Dat was het eerste jaar na de samensmelting van zaterdag en zondag. De beide broers weten het zeker: onze vader kan genieten als hij zijn beide zoons samen op het veld ziet spelen. Ook al is het dan geen 1e elftal meer en is winnen niet meer de hoofdzaak.

Foto: Jansje Brands