Missie handhaving geslaagd: Sweel blijft behouden voor de derde klasse; voor Protos zijn druiven zuur

De hoofdmacht van vv Sweel speelt ook komend seizoen in de derde klasse. De ploeg van Jans Bos hield op ’t Alterbarg Protos met 3-2 in bedwang. De zege was voldoende om het vege te lijf te redden, terwijl voor de gasten uit Steenwijksmoer de uitslagen op de andere velden funest bleken. Protos daalt af naar de vierde klasse.

Missie handhaving, dat was de boodschap die Sweel en Protos vooraf meekregen van de fans, die hun teams ook op een winderige en regenachtige Tweede Pinksterdag weer uitbundig steunden voor de do-or-die-wedstrijd op ‘t Alterbarg in Zweeloo.

Hoewel er op de laatste speeldag nog vier teams in aanmerking kwamen voor het spelen van de vermaledijde p/d-wedstrijden, was voor Sweel de opdracht vrij overzichtelijk. Een overwinning op Protos volstond voor definitief lijfsbehoud, bij elke andere uitkomst moest er gekeken worden naar de concurrentie. Daarbij trof de equipe uit Zweeloo het niet dat er voor de gastheren uit Steenwijksmoer zo mogelijk nog meer op het spel stond. Protos had het niet meer in eigen hand.

Dat de belangen groot waren, bleek al snel op een goed bezet sportpark, waar het ruim opgekomen publiek een meer spannend dan fraai duel kreeg voorgeschoteld. Met opnieuw een hoofdrol voor de sterk keepende Lars Sikken, maar dat ook gold ook zeker voor de jonkies Stein Jansen en Jort Jalving. De beloftevolle tieners stonden met twee fraaie treffers aan de basis van de broodnodige zege. Stein Jansen zette met een formidabel afstandsschot de 1-0 op het scorebord. Even later zette Frank Wasse de partijen nog wel op gelijke hoogte, maar vlak voor het rustsignaal zorgde de hardwerkende Jort Jalving voor de 2-1 voorsprong.

Protos was voetballend zeker niet minder dan Sweel, maar ging toch met een achterstand rusten. Dat leek reden genoeg voor de ploeg van John Kramer om de tweede helft nog wat gas bij te geven, maar kennelijk wist Protos geen raad met het heilige moeten. De blauwhemden konden in de tweede helft nooit echt een vuist maken. Toen Jeroen Seubers na driekwart wedstrijd de 3-1 liet aantekenen was het pleit beslecht. Terwijl het publiek schuilde onder de paraplu, ging Sweel op jacht naar meer treffers, maar wist de kansen niet te verzilveren. In de blessuretijd kwam Protos nog wel op 3-2. Het was echter te laat om het nog spannend te maken.

De ontlading was bij Sweel groot. De laatste vijf wedstrijden waren allemaal finales, de druk was groot. Sweel is er niet aan onderdoor gegaan en toonde veerkracht en vechtlust. Spelers en staf kunnen er trots op zijn en nu op naar een welverdiende vakantie!