Lars Sikken moet stoppen door zware knieblessure

Lars Sikken zet noodgedwongen een punt achter zijn actieve voetballoopbaan. De 21-jarige beloftevolle aanvaller van Sweel (zat) raakte dit seizoen opnieuw ernstig geblesseerd aan zijn knie.

Medisch onderzoek heeft nu uitgewezen dat het vrijwel uitgesloten moet worden geacht dat Sikken nog weer op prestatief niveau kan voetballen. Een bittere pil voor de inwoner van Gees, die een veelbelovende voetballoopbaan voor de boeg had. ‘De ontgoocheling en teleurstelling is groot. Ik kan niet doorgaan in mijn favoriete sport en ik kan niet doorgaan met doelpunten maken. Het gevoel zegt dat ik door wil gaan en wil terugknokken, maar het is gezien de aard van de blessure onverantwoord’, zegt een zwaar teleurgestelde Lars Sikken.

Hij wijst naar zijn rechterknie, waar sprake is van meervoudig letsel. ‘De voor- en achterhoorn van de meniscus is gescheurd en ook de kruisband is opnieuw ingescheurd. Verder is mijn kraakbeen volledig kapot en daarom is het risico om weer te voetballen veel te groot.’

Lars ziet voorlopig af van operatief ingrijpen. ‘Ik heb tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden bij Landal Aelderholt geen last en kan normaal functioneren. Daar ligt op dit moment mijn prioriteit.’ In august 2015 onderging Sikken al een kruisbandoperatie en was toen bijna hel gehele seizoen uitgeschakeld. In de laatste wedstrijd van het seizoen 2015/2016 tegen Erica’86 maakte hij weer zijn rentree. Dit voorjaar ging het echter weer mis met de frivole rechtsbenige en veel scorende aanvaller.

larssikken

Niet verzaken, voorop gaan in de strijd. Dat was het motto van Lars Sikken: een exponent van de succesvolle jeugdopleiding van v.v. Sweel. In het seizoen 2014/2015 maakte Lars de overstap naar de hoofdmacht van Sweel (zat).

Hij gold niet alleen als een groot talent, maar toonde zich in alles ook een echte liefhebber. De behendige voetballer leefde voor het voetbal, dat is altijd al zo geweest. Zijn vernuftige stiftballetjes, de verdediging te hulp schieten, gevaarlijke voorzetten wegkoppen. Voor Sikken was het een kwestie van aanvoelen waar de bal komt, gecombineerd met de wil om hem te hebben. Hij is en blijft echter een echte clubman, naar het voorbeeld van zijn ouders. ‘Ik ga mijn best doen om zoveel mogelijk bij het team betrokken te blijven, want zonder voetbal zal het voor mij helemaal moeilijk worden. Verder wil ik graag bij de jeugd betrokken blijven, maar weet op dit moment nog niet of ik dat met mijn nieuwe opleiding kan combiberen.’

Bijschrift foto: De 21-jarige Lars Sikken moet noodgedwongen een punt zetten achter zijn voetballoopbaan. Een ernstige knieblessure maakt het onverantwoord om verder te spelen. (Archieffoto 2016)