Kostbare overwinning houdt Sweel 1 (zat) op koers

Op de dag dat trainer Bert Wiebing bekend maakte zijn contract met een jaar te hebben verlengd, boekte Sweel 1 een kostbare overwinning bij Nieuw Balinge, het werd 3-1.

In de wetenschap dat de komende wedstrijd tegen NKVV alleen een topper zou zijn als er vandaag gewonnen werd, begon Sweel sterk en fel aan de wedstrijd. De eerste kansen waren er al na een paar minuten, goalie Pol moest handelend optreden op schoten van Vincent Kok en Egbert Vugteveen. Nieuw Balinge kwam niet onder de druk uit en het was wachten op het doelpunt. Die viel na 7 minuten spelen, vanaf 18 meter krulde Hans Lanting de bal met zijn “chocoladebeen” in de kruising. Sweel speelde een sterke eerste helft en was heer en meester op het veld.
De sterk spelende Lanting stond even later aan de basis van de 2-0. Jasper van Veen zette sterk door na een prima pass van Lanting, in de kluts kwam de bal uiteindelijk voor de voeten van spits Thomas Kamman die wel raad wist met dit buitenkansje.

Hierna verslapte Sweel een beetje en kon Nieuw Balinge enkele speldenprikjes uitdelen, maar echte kansen werden er niet weggegeven. Vlak voor rust hadden de Sweelers de wedstrijd op slot moeten gooien. Na een prima steekpass van Vugteveen wist Kok de bal, in drie instanties, niet in het doel te werken en kwam keeper Pol uiteindelijk als winnaar uit de strijd.

In de rust werd de moegestreden Thomas Wolting vervangen voor Duncan de Bruin. Verder zag trainer Wiebing geen reden tot wisselen, er was geen vuiltje aan de lucht.
Het bleek anders te zijn. Ondanks een sterk eerste kwartier, waar Sweel had moeten scoren, had de tweede helft een compleet ander spelbeeld ten opzichte van de eerste helft. Sweel luidde het zelf in, een te korte terugspeelbal werd onderschept en vanuit een moeilijke hoek knap binnen geschoten. Hierna was Sweel geen schim meer van de fel spelende ploeg uit de eerste helft. Het geluk was dat Nieuw Balinge niet veel verder kwam dan schoten uit de tweede lijn of niet scherp genoeg was in de ‘zestien’. Bij Sweel mislukte veel en de moed begon in de schoenen te zinken. Tegen de verhoudingen van de tweede helft in had Sweel de wedstrijd dicht kunnen gooien, maar spits Kok had zijn dag niet en mistte oog in oog met keeper Pol.

De bevrijdende treffer viel uiteindelijk 8 minuten voor tijd. Sterk spel van Kok en een prima assist van Ward Benjamins, stelden de ingevallen Bert Jan Volders in staat de 3-1 te maken. De blijdschap was groot aan Sweeler zijde, de teleurstelling aan Nieuw Balinger zijde groot. Er had voor hen misschien meer ingezeten.

Door deze overwinning blijft Sweel in het spoor van koploper NKVV, de volgende tegenstander, zaterdag 30 november 14:30 uur op Sportpart ’t Alterbarg in Zweeloo.