Koninklijke onderscheiding voor Anita Klingenberg

Anita Klingenberg is afgelopen vrijdag benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. De 43-jarige inwoonster van Zweeloo krijgt de koninklijke onderscheiding vanwege haar verdiensten voor de samenleving.

De lintjesregen had dit jaar een ander karakter dan anders. Normaliter kreeg Anita het lintje op het gemeentehuis in Coevorden, in het bijzijn van familie en vrienden. Ditmaal kreeg ze ’s ochtends bezoek van burgemeester Bert Bouwmeester. Met de mededeling dat “het Zijne Majesteit de Koning heeft behaagd om u te benoemen in Orde van Oranje-Nassau.”

De nietsvermoedende Anita was er even stil van, maar ook bijzonder trots op de beloning voor wat ze jarenlang met veel toewijding voor de gemeenschap heeft gedaan.

Een echte duizendpoot

Anita heeft zich ontpopt als een echte duizendpoot. Ze zet zich al jaren belangeloos in voor de Zweeler gemeenschap. Niet alleen op cultureel gebied maar ook op sociaal, sportief en maatschappelijk gebied. Anita weet mensen in beweging te krijgen en te enthousiasmeren, maar draagt zelf ook haar steentje bij.

*In de jaren ’90 is ze als bestuurslid toegetreden tot de Werkgroep Jongeren Dag (WJD), organisator van Sweelpop. Sinds 2002 is Anita secretaris van het Plaatselijk Comité Zuidenveld Zweeloo en van 2005 tot 2010 is Anita secretaris geweest van Peuterspeelzaal “Oes Speulplekkien”. Hier werkte ze ook mee aan het maken van de schoolkrant “Peuterpret”. Zowel bij het Zwembad Zweeloo en bij vv Sweel is ze een van de betrokken en enthousiaste vrijwilligers. Dit varieert van coach langs de lijn tot kassabeheer, schoonmaakwerkzaamheden. Ook was ze jarenlang redactielid van het clubblad van Sp. Zweeloo.

Haar communicatievaardigheden zet Anita ook in bij Stichting De Spil. Ze heeft een belangrijke bijdrage geleverd bij het binnenhalen van subsidies bestemd voor het opknappen en moderniseren van het gebouw en de inrichting ervan.

De fysieke uitreiking van de lintjes vindt op een later moment plaats. Wanneer dat is, hangt van het verloop van de coronacrisis af.

Foto: Alieke Eising