Koffiejuffrouw Ina Denen (72) blijft ook na bijna kwart eeuw trouwe dienst nog volop in de running : “Ik kan het gezellige sfeertje bij vv Sweel nog niet missen”

De koffiecorner op ’t Alterbarg is al bijna een kwart eeuw het domein van Ina Denen. En voorlopig blijft dat ook het domein van de 72-jarige inwoonster van Zweeloo. “Ik ben al geruime tijd met pensioen, maar dit baantje bij vv Sweel kan ik nog niet missen.”

De toeschouwers hoeven dan ook nog geen toevlucht te nemen tot een koffieautomaat, want Ina Denen is verknocht geraakt aan het gemoedelijke sfeertje op de zondagmiddag bij vv Sweel. “Het is hier één grote familie, iedereen kent elkaar.”

Hoge smaakcijfers

Bij Ina’s koffieluik, op luttele meters van het hoofdveld, heerst gezelligheid, maar vooral de geur van versgezette koffie – volgens een eeuwenoud recept – krijgt hoge smaakcijfers. Met alle liefde serveert Ina tijdens de thuiswedstrijden een overheerlijk bekertje koffie aan de toeschouwers. “Er gaat niets boven vers….”, weet Ina uit ruime ervaring.

Hart voor de zaak

De clubvrouw van vv Sweel heeft hart voor de zaak en oog voor het geheel. De zondagmiddag is bij haar al jarenlang ingeruimd voor het voetbal. “Het is een vast tafereel, het voorraadbeheer, de voorbereidingen en de voetbalpraatjes.”

Sommige klanten verschijnen meerdere keren voor Ina’s balie

In de koffiecorner onder de omroeptoren voorziet Ina bij de thuiswedstrijden van het eerste elftal – vanaf half twee ’s middags – de toeschouwers niet alleen van verse koffie, maar ook van frisdrank, koeken, snoepgoed en vooral van een luisterend oor.

Sommige ‘klanten’ verschijnen binnen negentig minuten zeker drie keer voor de balie van Ina. Een bewijs dat het met de smaak van de koffie dik in orde is. ”En iedereen blijft er gelukkig ook nuchter onder, want ik verkoop geen bier langs de lijn…. Daarvoor moeten ze iets verderop in de kantine zijn.”

Van schoonmaakster tot koffiejuffrouw

Ina heeft inmiddels al een rijk verleden opgebouwd op ‘t Alterbarg. Dat begon al in 1995. Vanaf dat jaar was ze samen met Jessie Mensinga de schoonmaakster van het sportcomplex. “Dat was ook een mooie tijd. Op de maandagochtend werden kantine en de kleedkamers na een druk voetbalweekend weer spic en span gemaakt. Toen ik stopte met deze werkzaamheden werd ik gevraagd voor koffiejuffrouw. De tijd vliegt, want de jaren zijn echt voorbij gevlogen.”

Gezelligheid kent voorlopig geen tijd bij Ina, ze blijft in dienst als koffiejuffrouw van vv Sweel…..Dat is goed om te weten!