KNVB presenteert plan voor amateurvoetbal: competities 16 en 17 januari a.s. op zijn vroegst hervat

De KNVB heeft woensdag een plan gepresenteerd om amateurvoetbal mogelijk te maken in coronatijd. De voetbalbond hoopt, in het gunstigste scenario, de competities in het weekend van 16 en 17 januari weer op te kunnen starten.

‘Plan B:

“Plan”: blijven voetballen in tijden van corona’ is opgesteld na overleg met andere sportbonden en is inmiddels gedeeld met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. ,,Natuurlijk willen we zo snel mogelijk weer veilig wedstrijden voetballen, dat is waarom je lid wordt van een voetbalvereniging. Maar de huidige situatie vraagt om verschillende scenario’s voor de competities en gevarieerde voetbalvormen voor als wedstrijden niet zijn toegestaan. Want we moeten in beweging blijven, voor onze gezondheid en om de verenigingen in leven te houden”, aldus Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal.

Afschalen van maatregelen

,,Het kabinet kan hierbij helpen door bij het afschalen van maatregelen bijvoorbeeld de groepsgrootte aan te passen voor teamsporten. Een teamsport beoefenen is niet mogelijk in groepjes van twee of vier. We trainen op 1,5 meter afstand veilig in de buitenlucht en in de zaal. Dat kan prima met 30 man op een groot voetbalveld.”

Routekaart

De KNVB heeft fases opgesteld die synchroon lopen met de routekaart van het kabinet en waarmee kan worden op- of afgebouwd, afhankelijk van het aangegeven risiconiveau; van alleen trainen (voor senioren met beperkingen) via (oefen)wedstrijden binnen de eigen regio naar uiteindelijk het spelen van competities met beperkt publiek.

Doorspelen in juni 2021 en bekercompetitie komt te vervallen

Bij het scenario van een herstart half januari komen de bekercompetities te vervallen en wordt er in juni 2021 doorgespeeld. De overschrijvingstermijn verschuift dan mee met het einde van competities, van 15 juni naar 30 juni. De nacompetitie komt te vervallen voor onder andere het standaardvoetbal (hogere klassen in het amateurvoetbal en jeugdvoetbal), waardoor voor een aantal competities de promotie/degradatieregeling aangepast moet worden.

Activiteitenbudget

De KNVB moedigt het tijdens de coronacrisis aan passende activiteiten te organiseren en gaat een activiteitenbudget beschikbaar stellen waar verenigingen aanspraak op kunnen maken. De definitieve aanvraagprocedure en voorwaarden worden later bekendgemaakt. (Bron: Dagblad van het Noorden)