Update : KNVB legt amateurvoetbal (deels) stil na aangescherpte coronamaatregelen

Donderdagmiddag werd bekend dat het kabinet de sluitingstijd niet wil opschuiven naar 20.00 uur, zoals die voor de (andere) essentiële sectoren wel geldt.

Met de huidige coronamaatregelen is het niet toegestaan om na 17.00 uur te voetballen op de sportaccommodatie, terwijl trainen voor die tijd voor veel kinderen en de meeste volwassenen doordeweeks niet haalbaar is. Dit heeft consequenties voor de competities in het weekend.

A-categorie stilgelegd

Voor komend weekend heeft de KNVB al eerder een besluit genomen en inmiddels is ook duidelijk dat vanaf maandag 6 december de competities in de A-categorie tot aan de winterstop worden stilgelegd. Mochten teams toch tussen 5.00 en 17.00 uur kunnen trainen en het verantwoord vinden om op vrijwillige basis competitiewedstrijden in te halen, dan kan dit in onderling overleg worden geregeld. Voor die wedstrijden zullen dan ook KNVB-officials worden aangesteld.

Fit blijven

Op de site van de KNVB zal nog deze week een speciale nieuwsbrief en aangepaste trainingsschema’s verschijnen, die je kunnen helpen om de komende periode zo fit mogelijk door te komen, ondanks de beperkingen. Houd deze pagina de komende dagen dus goed in de gaten.

In de B-categorie blijft het programma voor de weekenden van 11, 12, 18 en 19 december staan, zodat er in elk geval eenmaal per week lekker kan worden gevoetbald. Ook voor de categorie B geldt dat in onderling overleg wedstrijden ingehaald kunnen worden. Aangezien jullie inzet bij wedstrijden in de A-categorie niet heel waarschijnlijk is, moedigen we jullie aan om, wanneer daar behoefte aan is, bij te springen bij clubs in de buurt waar in de B-categorie wordt gevoetbald.

Hervatting

Het doel is om alle competities na de winterstop (half januari 2022) te hervatten, maar uiteraard is dat afhankelijk van de ontwikkeling van het coronavirus in Nederland en de maatregelen.

Het kabinet heeft aangegeven dat er op 14 december een nieuw meetmoment is, hierna zullen wij weer bij jullie terugkomen met eventuele nieuwe informatie over het vervolg van de verschillende competities.

Contact en meer informatie

Kijk voor alle informatie over voetbal en het coronavirus op www.knvb.nl/coronavirus of bezoek de website van NOC*NSF: FAQ: veelgestelde vragen over coronavirus en sport – NOCNSF.