Jeugdleden vv Sweel actief bij FC Emmen Streetleague

JOGG en FC Emmen Streetleague. Deze twee kreten lezend moesten we toegeven: geen idee wat dit is.

Daarop navraag gedaan en Youri Vendrig, die als jongerenwerker en buurtsportcoach bij Maatschappelijk Welzijn Coevorden werkzaam is, om inlichtingen gevraagd.

Hij stuurde de volgende informatie: “Vanuit mijn rol als jongerenwerker/buurtsportcoach ben ik bij zowel JOGG als de FC Emmen Streetleague betrokken. De gemeente Coevorden is sinds afgelopen jaar JOGG Gemeente.

JOGG is jongeren op gezond gewicht. JOGG is een landelijke instantie welke als visie heeft om de omgeving van het kind zo gezond mogelijk te maken. Het doel is niet om jongeren te vertellen wat gezond is, maar de gezonde keuze zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken.  Wij zijn op dit moment bezig met een eerste pilot in Schoonoord, daarna volgt Zweeloo en de rest van gemeente Coevorden.

Naoberschap United

De FC Emmen Street League is een samenwerking tussen Naoberschap United (de maatschappelijke tak van FC Emmen), de gemeente Coevorden en MWC. Tijdens de StreetLeague krijgen de kinderen (uit groep 5 ,6, 7, 8) uit de 6 dorpen van de voormalige gemeente Zweeloo voetbaltraining en een maatschappelijk activiteit (denk aan zwerfafval opruimen, omgaan met social media en een workshop gezonde voeding.) De trainingen vinden hier plaats bij VV Sweel. De laatste keer zou de finaledag  zijn, in het stadion van FC Emmen. Dit was gepland op 8 april,maar ja……..”

Geen reden om niet eens bij deelnemers te vragen wat zij van dit gebeuren vinden, of beter gezegd vónden. Want inderdaad, de coronamaatregelen gooiden roet in het eten.

Tygo, Yade, Jarne, Meike en Annemijn

Door deze maatregelen werden er ook geen live gesprekjes gevoerd, maar een mailtje met een vragenlijst werd door Tygo van Kammen (9), Yade Koops (11 jaar), Jarne Vorsteveld (11 jaar), Meike Hahn (10 jaar) en Annemijn Schouten (11 jaar) ingevuld teruggestuurd. Zij vinden het leuk dat StreetLeague nu toch nog onder de aandacht wordt gebracht. Want ze begonnen vol goede moed aan dit gebeuren, nadat ze er via een flyer en voorlichting op school over gehoord hadden.

Meike: “Het was de bedoeling dat het 6 keer zou zijn. We kregen voetbaltraining op woensdagen van half 3 tot half 5. Niet alleen voetballen, ook andere dingen. We hebben 3 middagen gehad en toen moest het stoppen.”

Jarne: “Eigenlijk was het voor kinderen die niet sporten. Ik was blij dat ik mee mocht doen omdat ik beter wil leren voetballen en omdat ik heel erg fan van FC Emmen ben. Mijn ouders vonden het goed omdat er iets maatschappelijks aan verbonden was.”

Yade: “Er deden ongeveer 30 kinderen mee. We trainden maar we kregen ook andere workshops, zoals bijvoorbeeld een graffiti kunstwerk maken, omgaan met geld en we hebben afval opgeruimd.”

Annemijn voegt daaraan toe: “Ik vond het afvalruimen in de buurt van het voetbalveld leuk. We hebben erg veel troep gevonden. Ons groepje vond een drankfles in de sloot, met water erin, die hebben Meike en ik eruit gevist. Een andere groep had een oude verroeste fiets gevonden.”

Tygo verwoordde zijn reden om mee te doen als volgt: “Omdat ik een heel groot fan ben van FC Emmen, en ik wilde ontdekken of voetbal een sport voor mij zou zijn. Ik doe momenteel geen sport, maar heb tot voor kort bmx-en gedaan.”

FC Emmen-tenue als beloning

De deelname was gratis. Als trainers werden Jordy en Nick genoemd, en Jafar Arias, speler van Emmen, kwam een keer. Ze kregen een mooi tenue van FC Emmen. En er zou die afsluitende activiteit zijn in stadion De Oude Meerdijk. Dat heeft nu dus niet plaatsgevonden. Maar deze 30 sportievelingen hebben laten zien dat ze én sportief zijn, én wel zin hadden aan een maatschappelijke activiteit mee te doen.

Vraagteken

En hoe gaat het nu verder met de streetleague? Dit heb ik ook weer even nagevraagd bij buurtsportcoach Youri. “Helaas moesten we na 3 trainingen stoppen en hebben we de finaledag in het stadion moeten annuleren. Of deze finaledag er nog komt, is ook voor ons nog een vraagteken.  Voor nu zijn we bezig met het maken van filmpjes, zodat de deelnemers thuis kunnen trainen als een prof. Via Youtube komt er elke week een filmpje online, zoals Passen met Peña en scoren als Kolar.  Waar mogelijk worden ook de maatschappelijke activiteiten opgenomen en gestuurd naar de deelnemers. Zo proberen we de FC Emmen streetleague bij de deelnemers thuis te brengen.

Of FC Emmen volgend jaar weer naar de gemeente Coevorden komt? Dat blijft nog even een verrassing! “

Wil je meer weten over de FC Emmen Streetleague, JOGG of andere buurtsport/jongerenwerk activiteiten, dan kun je contact opnemen met jongerenwerker/buurtsportcoach Youri Vendrig via 06-33319809 of yvendrig@mwcoevorden.nl