Jan Roelof Jansen : “Achilleshiel van Sweel Vr1 is het scorend vermogen”

Jan Roelof Jansen wordt niet echt warm of koud van de ranglijst in de 4e klasse 06 van het vrouwenvoetbal. Qua wedstrijdresultaten gaat het op dit moment niet echt goed met Sweel Vr1, maar de 21-jarige coach kijkt veel verder dan de ranglijst. Met drie punten uit acht duels bivakkeert het vrouwenteam in de onderste regionen, maar Jansen laat zijn humeur er niet door bederven. “De achilleshiel is dit seizoen heel duidelijk het scorend vermogen. Ik zie echter bij een aantal speelsters voldoende progressie, alleen moeten we effectiever zijn. Het spel moet meer rendement opleveren: dus vooral meer doelpunten en punten.”

Goed bevallen

Het eerst halfjaar is Jansen tot dusverre goed bevallen. “Er is een goede sfeer in de groep en we proberen samen elke keer beter te worden. Ook voor mij is het de eerste keer dat ik als trainer op eigen benen sta. In het begin moesten we duidelijk aan elkaar wennen. De groep had een aantal moeilijke jaren achter de rug en het was belangrijk om alle koppies weer de goede kant op te krijgen. We proberen nu echt een team te vormen, waarbij de wil er is om beter te worden. We komen steeds dichter bij het moment dat we wedstrijden over de streep kunnen trekken.”

Overgangsjaar

Jan Roelof ziet het als een overgangsjaar. “We zijn een team in opbouw en hebben tijdens trainingen en wedstrijden de nodige moeite om een constant niveau te halen. Daardoor vallen de resultaten nog erg tegen. Voorgaande seizoenen kreeg het team erg veel goals om de oren. We hebben het logische uitgangspunt geformuleerd dat we minder tegengoals moeten krijgen. In die opzet zijn we  geslaagd. Aanvallend komen we nog vaak iets tekort tegen andere ploegen. We proberen door goed combinatiespel goals te maken, maar dat is geen appeltje-eitje. We hebben niet zomaar twee of drie speelsters die makkelijk kunnen scoren. Onze tegenstanders hebben vaak wel een paar individuele speelsters die het verschil kunnen maken. Vandaar ook de magere resultaten. Al hecht ik daar dit seizoen nog weinig waarde aan.”

Zware blessures

Ondanks de povere resultaten is de trainingsopkomst volgens Jansen uitstekend. “We staan vrijwel altijd met minimaal 12 dames op het trainingsveld. Ondanks de smalle selectie hebben we toch nog  een groep van 15 speelsters. Ik hoop dat Janneke Vugteveen en Imke Visser- beide zwaar geblesseerd – volgend seizoen weer zullen aanhaken. In het voorjaar zal Charel Werkman ook weer van de partij zijn. Ze is momenteel actief als skilerares in Oostenrijk.

Mix van talent en routine

Het team van Jan Roelof Jansen is een mix van talent en routine. “Het leeftijdsverschil is er wel, maar in het team merk je daar weinig van. De oudste speelster is de dertig gepasseerd en de jongste is zestien jaar. Gezien de leeftijdsopbouw van het team kunnen we nog jaren vooruit en bovendien zit het meisjesvoetbal bij vv Sweel flink in de lift.”

Aanstelling bewerkstelligen

Jan Roelof Jansen beseft dat hij nog wel voor een opgave staat om aansluiting bij de top van de ranglijst te bewerkstelligen. “We moeten in ons team het onderlinge verschil kleiner maken. Het niveauverschil in de groep is namelijk erg groot. Sommige dames hebben in de jeugd nooit gevoetbald en dat gebrek aan ervaring en voetbalgogme breekt je soms op. De basistechniek van iedereen moet dus omhoog, zodat we gerichter kunnen trainen en daardoor dus betere wedstrijden gaan spelen.”

De komende periode gaat Jansen met de Technische Commissie in gesprek over contractverlenging. Zijn persoonlijke voorkeur is om nog zeker een seizoen door te gaan. “We zijn een team in opbouw en met de jeugd die eraan komt, ligt er een mooi perspectief in het verschiet. We kunnen als team nog flink doorgroeien en In dat proces wil ik graag een rol vervullen.”

Jan Roelof heeft wel ambities als trainer-coach, maar voorlopig alleen bij vv Sweel. “Als ik de aankomende jaren het trainersdiploma TC 3 kan halen, dat vind ik het voorlopig wel goed. Wie weet wat er later nog eens op mijn pad komt.”