Jan Hidding (54) uit Gees : “De dorpen Aalden en Zweeloo zijn mijn tweede thuis”

Jan Hidding uit Gees komt vrijwel dagelijks in Aalden en ook daar voelt hij zich goed. Daarom ook noemt hij Aalden-Zweeloo als zijn tweede thuis. Elk paadje en elke route, vooral naar zijn familie en het sportcomplex ’t Alterbarg, kent Jan  en het verblijf leidt altijd tot een thuisgevoel. We spreken met Jan Hidding over zijn verbondenheid met de Zweeler gemeenschap.

Aalden en Zweeloo is tweede thuis

“De samenhorigheid en noaberschap, samen de schouders eronder. Dat kenmerkt Aalden en Zweeloo en daarin zie ik ook veel overeenkomsten met mijn eigen dorp.”

Niet de man die op zijn gat kan zitten

Jan Hidding is bepaald niet de man die op zijn gat kan zitten, zo zit hij niet in mekaar. “Ik ben altijd wel bezig en probeer mensen te helpen. Dan voel ik me in mijn element.”

Jan is bestuurslid van Plaatselijk Belang Gees en ronduit positief gestemd over de ontwikkelingen in zijn dorp. “Dat een dorp zonder buurtsuper en zonder scholen niet het einde van de leefbaarheid is, dat heeft Gees ruimschoots bewezen”, zegt Jan, die in 1968 met zijn ouders vanuit Espel naar Sleen verhuisde. Sinds 1993 woont hij met Carla en de twee zoons in Gees.

Belangen van medewerkers

In het dagelijks leven is Jan werkzaam als assemblagemedewerker bij Fokker in Hoogeveen en bovendien voorzitter van de ondernemingsraad van deze vestiging. Ook in deze rol komt hij op voor de belangen van de medewerkers. “Ik houd van afwisseling. Vergeleken met mijn dagelijkse werkzaamheden wordt er in de ondernemingsraad (OR) een andere manier van denken en doen gevraagd. We hebben een divers samengestelde ondernemingsraad zodat we alle personeelsleden zo goed mogelijk kunnen vertegenwoordigen.”

Trouwe supporter van vv Sweel

Jan is naast trouwe supporter van vv Sweel ook al vele jaren actief als verenigingsscheidsrechter. De voetbalman houdt wel van uitdagingen en staat in het veld zijn mannetje. “Als scheidsrechter kan ik helemaal mijn ei kwijt. Ik hou van mannelijk voetbal en probeer tijdens de wedstijd veel contact met spelers te hebben.” Verder is zijn nuchterheid een belangrijk wapen. “Ik raak niet snel in de war”, zegt hij met glimlach. “Ben niet direct van slag als het even wat minder loopt. Ik laat me binnen en buiten de lijnen niet gek maken. En niet te vergeten: geconcentreerd blijven tot het einde.”

Niet iedereen weet wat te doen bij hartstilstand

Over dat laatste gesproken, zijn gedachten gaan nog vaak terug naar 27 mei 2018. Jan Hidding stond als supporter langs de lijn op ’t Alterbarg, maar kwam met drie omstanders onmiddellijk in actie toen scheidsrechter Edwin Assen werd getroffen door een hartinfarct.  Niet iedereen weet wat te doen bij een hartstilstand. Het is ontzettend belangrijk dat er mensen zijn die kunnen reanimeren en bekend zijn met de AED. Jan heeft een EHBO-diploma en hield het hoofd koel. Er was voor hem slechts één motto: kom onmiddellijk in actie!

Moment van aarzeling kan al fataal zijn

“Je ziet en je voelt dat er geen tijd meer is om na te denken: een moment van aarzeling kan al fataal zijn.” De stappen die op zo’n moment gemaakt worden zijn volgens Jan van levensbelang. “Een reanimatie zo snel mogelijk opstarten is het meest spannend. De kennis én de apparatuur moet immers direct beschikbaar zijn. Edwin had in dit geval veel geluk, aangezien er voldoende vakbekwame mensen waren die eerste hulp konden bieden en konden reanimeren. Dit heeft letterlijk zijn leven gered.”