Ingezonden column: Het gezicht van de trainer

In het voetbal gaat het om prestaties! van hoog naar laag van jong naar oud. Zelfs bij de veteranen willen ze  nog winnen en liefst met veel plezier.

Als de prestaties tegenvallen moet meestal eerst de trainer het ontgelden. Daar  zijn talloze voorbeelden van in het betaalde voetbal. Is ook wel logisch….je kan beter één trainer  naar huis sturen dan een heel elftal! Een nieuwe trainer vul je gemakkelijker in en het betekend niet het einde van de club. Dit afgezien van de vraag waar de schuld ligt van het minder presteren. Elf  spelers in het veld hebben natuurlijk meer invloed dan die ene trainer  naast het veld. Maar dat is voetbal. Bij vv Sweel  is dat niet anders dan in het betaalde voetbal. Vandaar dat tegenvallende prestaties er toe hebben geleid dat de  trainer Bert Wiebing per direct het veld moest ruimen na meer dan 5 jaar trouwe dienst. Dit om klasse behoud te kunnen tonen aan het einde van het seizoen. Zo gaat dat in het voetbal;  het hoort er blijkbaar bij. Er is nu stof tot praten op de club. Dat krijg je als je professionele beslissingen neemt bij een amateurclub in de vierde klasse. Nu zijn de spelers aan zet, want een dergelijke beslissing neem je maar één keer. Vol verwachting klopt mijn hart. Tot zover hoe het gaat in het voetbal waar het om de prestatie gaat.

Nu even de andere kant. Dit gaat over iets wat bij voetbal niet zo vaak voorkomt.

De trainer Bert Wiebing liet  bij vv Sweel een kant zien die ik niet vaak bij  trainers heb gezien. Hij heeft zich in zijn periode als trainer samen met zijn vrouw Ella sterk ingezet voor spelers die in Nederland kwamen en niet veel  anders hadden dan zichzelf. Zij regelden mede huisvesting, inrichting, vervoer  en wat ook belangrijk is een richting en doel in hun leven. Daar kregen zij niets anders voor terug dan een goede voetballer die de selectie vooruit hielp. Liefst in stilte en op de achtergrond deden zij dit.  Uniek voor een trainer en zijn vrouw denk ik.

Wat Bert Wiebing misschien miste in het laatste stuk van zijn werkzaamheden als trainer heeft hij dubbel en dwars laten zien in die andere, onbelichte  kant: het stuk menselijkheid wat zo belangrijk is voor een club in de vierde klasse.

Als we ’t er zaterdag toch over hebben in de kantine………

“De Kolumnist”