In Memoriam Riekus Assen (77)

Sweel-coryfee Riekus Assen is op 77-jarige leeftijd plotseling overleden. De man die altijd bleef en het vv Sweel-gevoel van traditie en clubliefde van top tot teen belichaamde.

Het sieraad van een huis zijn de vrienden die er verkeren. Riekus was een sieraad van onze club en van ‘t Alterbarg! Het was zijn tweede huis: hij was liefst 65 jaar een zeer nauw betrokken clubman. Hij was speler, trainer, grensrechter en supporter.

Bijna vijftig jaar geleden verhuisde Riekus met zijn vrouw Fennie naar de Drentse hoofdstad, maar het voetbal in Zweeloo heeft hij nooit losgelaten. De band was innig en dat is nog zacht uitgedrukt. Decennia lang pendelde hij belangeloos en uit liefde voor onze club vanuit Assen naar Zweeloo.

Op 17-jarige leeftijd debuteerde Riekus in de hoofdmacht. Een heel licht ventje, maar hij was een bijter en ontzettend gedreven. Hij had een bloedhekel aan verliezen. Ook een mannetje met een eigen wil….

Na achttien mooie seizoenen in de hoofdmacht – waarvan vele jaren met zijn broer Jan – maakte Riekus tientallen jaren in diverse rollen furore voor onze vereniging: hij werd trainer van de lagere seniorenteams en speler van het veteranenteam.

De hartstocht voor het voetbal in Zweeloo heeft hij nooit verloren, omdat saamhorigheid, humor en plezier altijd belangrijke waarden voor hem zijn geweest. Riekus was ook tijdens de onmiskenbare ‘Derde Helft’ een aanjager en sfeermaker pursang.

Vorig jaar juli verloor hij zijn grote liefde Fennie en nu nemen we afscheid van ‘onze’ Riekus.

Zijn band met onze club leek eeuwigdurend, maar de herinneringen aan een fantastische clubman zullen nooit vervagen.

We wensen zijn kinderen, kleinkinderen en familie veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.

vv Sweel