In memoriam : Piet de Boer ( 1926 – 2016 )

Afgelopen zaterdag is ons erelid Piet de Boer overleden. Onverwacht, ook al liet zijn gezondheid de laatste tijd steeds wat meer te wensen over. Toch bleef hij uitermate geïnteresseerd in het wel en wee van het Zweeler voetbal.

Piet de Boer heeft zeer veel voor onze gemeenschap én in het bijzonder voor het voetbal in Zweeloo betekend, zowel in zijn rol als voetballer, trainer-coach en voorzitter. Voetbal was een belangrijk deel van zijn leven.

Piet heeft in meerdere opzichten een indrukwekkend leven achter de rug. Terecht is hij voor zijn grote verdiensten voor de gemeenschap dan ook diverse malen onderscheiden.

Bevlogen, begenadigd, humorvol en ontspannen. Dat was Piet de Boer ten voeten uit. Hij was invoelend, begrijpend en belangstellend.

Piet kreeg zeer veel lof voor de wijze waarop hij vele jaren in diverse functies leiding gaf en betrokken was bij de voetbalsport in Zweeloo. Hij was inhoudelijk deskundig, niet belerend, maar uitleggend. Hij was altijd in staat om zijn bijdrage, zowel in woord als op schrift, op een onderhoudende wijze over te brengen. Vele jaren had hij ook zitting in de redactie van het cluborgaan ‘t Elftalteutertien.

Piet werd in 1926 geboren in Roden uit Friese ouders. Op zesjarige leeftijd verhuisde het gezin naar Eelde, waar zijn vader als gemeentesecretaris werkzaam was. Op veertienjarige leeftijd ging Piet naar de HBS in Groningen. Vanwege de Tweede Wereldoorlog moest hij zijn studie noodgedwongen onderbreken.

Direct na de oorlog leerde Piet zijn grote liefde ‘Mem’ (Hilde Sloot) kennen en ze kregen verkering. De trouwerij leek een kwestie van tijd, maar eerst werd Piet nog als militair naar Indonesië uitgezonden. Eénmaal terug werd het huwelijk voltrokken en na enige omzwervingen verhuisde Piet samen met Mem naar Sleen.

Piet heeft echter maar kort in Sleen gewerkt en gevoetbald. Al gauw kreeg hij een benoeming op het gemeentehuis in Zweeloo. Piet voetbalde in die jaren bij v.v. Sleen. Hij maakte het lopende seizoen wel af, maar dat was het dan ook wel. De heren Bertus Been en Jan Hegen verordonneerden: je voetbalt in de plaats waar je woont……! Sportpark ‘t Alterbarg werd vanaf 1955 in rap tempo zijn tweede huis, want Piet heeft zich op vele fronten met ontzettend veel passie ingezet voor de ontwikkeling van de voetbalsport in Zweeloo.

Het leven van Piet kende ups en downs. Hij was heel gelukkig met ‘zijn’ Mem, met wie hij vier kinderen kreeg. Piet was ontzettend trots op de inbreng van Mem in de Zweeler gemeenschap. Het was een twee-eenheid…schouder aan schouder.

Maar er was ook het grote verdriet om het verlies van zoon Peter, die in 1986 door een ongeneeslijke ziekte op 28-jarige leeftijd veel te vroeg overleed.

Piet en Mem hebben lange tijd aan de Hoofdstraat 10 in Zweeloo gewoond en Piet had daar graag willen blijven wonen. Echter de gezondheid van Mem liet langzamerhand te wensen over en toen er een plekje vrijkwam in De Korenhof heeft Piet zich erbij neergelegd om te gaan verhuizen, vooral omdat Mem het zó graag wilde.

Na een periode van afnemende gezondheid overleed Mem op 10 december 2011. Na het overlijden van Mem brak er een moeilijke tijd aan voor Piet ; hij miste haar ontzettend. Dat gemis konden bezoek van kinderen, kleinkinderen en vrienden en dierbare herinneringen aan Mem die de door Piet samengestelde grote stapels knipselboeken opriepen, niet wegnemen. Mem was er niet meer, zoals Piet de Boer er nu ook niet meer is.

Wij hebben in Piet de Boer een geweldige voetbalman verloren. Van nu af aan moeten wij het doen met de herinneringen die we hebben aan Piet. We wensen kinderen, kleinkinderen en verdere familie veel sterkte.

Piet ligt thuis opgebaard. Donderdagavond a.s. is er gelegenheid om afscheid te nemen. Dat kan tussen 18.00 uur en 20.00 uur in Korenhof 32 in Aalden.

De crematie zal in besloten kring plaatsvinden.