In Memoriam: Jakob Euving

Na een afnemende gezondheid is Jakob Euving zondag 26 januari j.l. op 90-jarige leeftijd overleden.

Jakob was één van de initiatiefnemers voor het zaterdagvoetbal in Zweeloo. Dit heeft in 1965 geleid  tot de oprichting van Sp. Zweeloo.

Jakob nam zitting in het bestuur, maar nam tevens de taak als elftalleider op zich. In die jaren was dat laatste opmerkelijk te noemen om naast het werk op het boerenbedrijf aan de De Kockstraat in Meppen – waar nu het bouwbedrijf van Ad Renting is gevestigd – zo nadrukkelijk voor “de voetbal” te kiezen. Jakob ging daarin geheel zijn eigen gang. Hij volgde zijn hart, waarmee hij veel respect verdiende. En………… dat respect viel hem ook ten deel buiten het voetbalveld.

Nadat Jakob het boerenleven noodgedwongen heeft moeten opgeven lag er een nieuwe maatschappelijke carrière voor hem. De golfbaan werd zijn domein. In de rol van greenkeeper verantwoordelijk voor alles wat groen is op en om de baan.

De golfclub, destijds wel een elitair gezelschap te noemen, zag in Jakob een mens die altijd bij zichzelf bleef. Het maakt hem niet uit of hij spreekt met de buurman over de tuinbomen die niet op komen, of met de commissaris van de Koningin of de directeur van de NAM.

Iedereen is voor Jakob hetzelfde en zo werd ongeacht rang of stand iedereen vanuit zijn ongecompliceerde denkwijze te woord gestaan. Ontwapenend en daarmee innemend.

Ook binnen de gelederen van golfend Drenthe was Jakob een gezien man.

Jakob bleef tot op hoge leeftijd de wedstrijden van het eerste elftal bezoeken en daarmee jarenlang één van de trouwste supporters. Maar aan alle begin komt een eind…Zo kwam de dag dat Sp. Zweeloo en ZBC fuseerden en sindsdien wordt gespeeld in de nieuwe clubkleuren van vv Sweel. Bij het afsluiten van de ‘periode Sp. Zweeloo’ werd stilgestaan bij een kleine vijftig jaar zaterdagvoetbal.

Hoe ontroerend was het om te zien dat in een passende ceremonie de geelzwarte vlag door Jakob werd gestreken alvorens deze werd begraven. Ongetwijfeld met pijn in het hart, maar wel ruimte makend voor de volgende generatie.

De laatste keer dat we Jakob op het sportpark hebben mogen begroeten was eind september afgelopen jaar. Einte werd geridderd tot  lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Jakob was apetrots op zijn zoon en vond het prachtig deze gebeurtenis mee te mogen maken op zijn sportpark. Alsof het zo moest wezen.

Van het allereerste begin tot het allerlaatste eind met liefde voor de club.

Rust Zacht Jakob