In Memoriam : Harm van Dalfzen (1938 – 2023)

Afgelopen week bereikte ons het droevige bericht dat Harm van Dalfzen na een periode van afnemende gezondheid is overleden. Harm is 85 jaar oud geworden.

Voetbal was zijn allergrootste hobby en scoren zijn passie. Geen statische speler, geen speler die enkel met resultaat bezig was, maar juist in de eerste plaats met het spelletje.

Een verhaal apart in Harm’s voetballeven is de fascinerende, onverwoestbare link met SC Genemuiden. Harm nam een speciale plaats in binnen de Sportclub familie, net zoals Sportclub Genemuiden een speciaal plekje had in het hart van Harm.

Harm werd op 19 januari 1938 geboren in Genemuiden als jongste van tien kinderen. Hij speelde in de vorige eeuw twee perioden in het groenwitte shirt: na zijn debuut in het eerste elftal – op 15-jarige leeftijd – van 1953 tot en met 1959 (derde klasse) en van 1966 tot en met 1969 (tweede klasse). Sportclub Genemuiden werd in die jaren meerdere keren kampioen en Harm scoorde er lustig op los.

Door de reeks van doelpunten en de kampioenschappen met de hoofdmacht van Genemuiden kwam Harm in het vizier van de bondscoach van het Nederlands Zaterdag Amateurelftal. Harm was bovendien de eerste zaterdagvoetballer die – vanwege zijn scorend vermogen – ook geselecteerd werd voor het Nederlands Zondagamateurelftal.

Inmiddels stonden de semi-profclubs voor hem in de rij: Harm koos uiteindelijk voor PEC Zwolle. Later speelde hij ook nog voor Sc Veendam.

Vanuit Harm’s rijke voetbalcarrière liggen er niet alleen in Genemuiden een paar stevige ankers in de grond, maar ook dichterbij huis op ’t Alterbarg in Zweeloo. Een plek waar Harm zich sinds 1975 – na de verhuizing naar Aalden – thuisvoelde.

Harm speelde in het recente verleden in de veteranenteams van onze club, gaf trainingen aan diverse teams en uiteraard was hij altijd trouw supporter van de jeugd- en seniorenteams. Tot zes jaar geleden was Harm iedere maandagochtend om negen uur als vrijwilliger steevast paraat bij de fameuze Groenploeg.

Ook na zijn afscheid nam Harm – toen zijn gezondheid het nog toeliet – op de maandagochtend even een kijkje bij de mannen van de Groenploeg, maar dan vooral om te filosoferen over voetbal. Dat was eindeloos genieten en verveelde nooit, want voetbal was zijn leven!

Wij zullen Harm in dankbaarheid blijven herinneren.

vv Sweel wil de familie Van Dalfzen condoleren met dit grote verlies. Wij wensen hen voor de komende tijd veel kracht en sterke toe

Bestuur, leden en supporters van vv Sweel

Het afscheid heeft zaterdag in besloten kring plaatsgevonden.

Correspondentieadres: Wachthoorn 41, 7854 TM Aalden