In Memoriam  Anne Nijhoving ( 1937 – 2022 )

Wie ZBC zegt, denkt meteen aan Anne.  Zijn leven lang heeft hij zich ingezet voor ZBC en later vv Sweel. Als speler heeft hij fantastische momenten meegemaakt waaronder enkele kampioenschappen, maar met even veel plezier voetbalde Anne bij de veteranen.

Wie heeft er nou geen training van Anne gehad en wie heeft er niet naar het fluitje van Anne moeten luisteren als Anne scheidsrechter was bij jeugdwedstrijden of de lagere seniorenteams.

Ook als bestuurder, ook al was dat niet zijn ding, heeft hij zich ingezet voor de club. En wat een werk heeft hij verzet op het sportpark als lid van de Groenploeg. Dagelijks was Anne te vinden op het Alterbarg.

Altijd maar doorgaan, een man met tomeloze inzet. En die passie zag hij ook graag bij anderen. Naast een harde werker was Anne een verschrikkelijk aardige man. Hij straalde vriendelijkheid en gezelligheid uit.

Anne werd niet alleen in Zweeloo gewaardeerd, in heel veel bestuurskamers gingen deuren open. Bijna iedereen kende “Nijhoving”. Het doen en laten van Anne is gelukkig niet onopgemerkt gebleven. Voor al zijn werk heeft hij onderscheidingen ontvangen van de voetbalclub, de KNVB en de burgemeester heeft Anne zelfs een Koninklijke onderscheiding opgespeld.

Met het klimmen van de jaren doofde het vuur bij Anne en nam hij noodgedwongen wat meer afstand, maar tot het laatst zat het voetbal in zijn hart. Als Tinie de CD met voetballiedjes opzette, begonnen zijn ogen te glinsteren.

Anne overleed op 29 juni 2022, bijna 85 jaar oud.