HS’88 van waarde voor Hoogezand – Sappemeer

Komende zaterdag kruist de hoofdmacht van v.v. Sweel (zat) op ’t Alterbarg de degens met HS’88 uit Hoogezand-Sappemeer. Een nadere kennismaking met de actieve Groninger club:

Ruim 29 jaar geleden werd HS’88 opgericht. In dat tijdsbestek heeft de voetbalvereniging veel toegevoegd aan het Hoogezandster sportlandschap. De oprichting ging destijds echter niet zonder slag of stoot. Allereerst was daar het Sappemeerster HSC, dat het vertrek van tachtig van haar zaterdagvoetballers op z’n zachtst gezegd betreurde. Vervolgens was er veel gesteggel om de locatie.

Paars en wit

Uiteindelijk werd op 10 februari 1988 de zaterdagvoetbalvereniging HS’88 opgericht. In die vergadering zijn ook de clubkleuren – paars en wit- bepaald. Bert Verver is één van de bestuursleden van het eerste uur. Hij vertelt dat zijn club in de herfst van 1988 met 160 voetballers de competitie in ging. Een jaar later, in 1989, kreeg HS’88 ook een damesteam. “Wij zijn de enige club in Hoogezand-Sappemeer die sindsdien altijd een damesteam heeft gehad”, stelt Bert Verver , die ook lid van de pr-commissie van HS’88.

Tegen de verdrukking in

Weer iets later startte HS’88 met een G-team, een voetbalteam voor mensen met een verstandelijke beperking. “De gemeente inventariseerde welke van de verschillende voetbalverenigingen daarvoor iets voelden. Aangezien wij een beetje tegen de verdrukking in opgericht waren, wilden wij ons graag van onze goede kant laten zien.” Een gouden zet, zo bleek. “We hebben nu vijftig G-voetballers. We zijn met drie teams – G1, G2 en een jeugdteam – actief in de competitie. Verder is er nog een groepje dat alleen maar traint. Deze G-voetballers worden al vele jaren begeleid door een kern van vijftien tot twintig vrijwilligers.”

Continuïteit

HS’88 telt op dit moment ruim 560 leden. Velen zijn al meer dan twintig jaar lid. “Continuïteit staat bij ons hoog in het vaandel”, zegt Verver. Hij maakte zelf in 1987 deel uit van de zogenaamde oprichtingscommissie, was vervolgens vele jaren bestuurslid en is thans nog steeds actief bij de club, onder meer als relatiebeheerder en pr-man. Enkele andere blijken van continuïteit: Nico de Groot was liefst 25 jaar voorzitter en is inmiddels opgevolgd door Bernd Zinger. Bouwbedrijf Moedt is na 25 jaar gestopt als hoofdsponsor. HS’88 kent nu vier hoofdsponsoren: Kruit & Kramer (senioren), Nationaal Bureau voor Communicatie (jeugd), Banketfabriek JAC. Vegter (vrouwen) en Dijkema’s Autoglas (G-voetbal).

Dat clubhuis staat er sinds 1993. Daarvoor had de club een houten kantine. “In 1989 kregen voor het eerst een kantine. Deze hebben we met een aantal leden, op persoonlijke titel, gekocht. Voor 12.000 gulden.” Verver noemt de bouw en opening van het stenen clubhuis in 1993 een van de hoogtepunten in de clubhistorie.

Kampioenschap 3e klasse

Ook de viering van het tienjarig bestaan in 1998 en de bouw van de tribune in 2003 waren hoogtepunten. “Hét hoogtepunt is echter het kampioenschap van de derde klasse, en dus promotie naar de tweede klasse, geweest”, vindt Verver. “Maar het was jammer dat vervolgens zeven spelers vertrokken of stopten. Het jaar na de promotie hebben we maar 2 punten gehaald…” Uitgerekend in het jubileumjaar stond het eerste elftal er niet bijster goed voor en uiteindelijk gevolgd door degradatie naar de 5e klasse. “Dat was wel het dieptepunt: dat we onderaan stonden in de vierde klasse en de gang naar de 5e klasse moesten maken”, verzucht Verver. In het seizoen 2014/2015 volgde gelijk weer promotie naar de 4e klasse. Vorig seizoen eindigde de equipe in de 4e klasse E op een tweede plaatse en miste via de nacompetitie een ticket voor de derde klasse. HS’88 speelt, vindt men zelf, een niveau te laag en het vizier is toch gericht op de 3e klasse”, aldus Bert Verver.