Hoofdsponsor Zwaagstra Betonproducten breidt flink uit met nieuwe productiehal

Met de ingebruikname van een vierde productiehal is Zwaagstra Betonproducten uit Hoogeveen, hoofdsponsor van vv Sweel, klaar voor de toekomst.

Aan de splinternieuwe en enorm grote productiehal aan de Lindberghstraat zijn jaren van voorbereiding en maanden van bouwen voorafgegaan. De uitbreiding  is goed voor vele nieuwe arbeidsplaatsen.

De nieuwe hal wordt voornamelijk gebruikt voor de productie van keerwanden, bestemd voor de grond-, weg en waterbouw (GWW) en agrarische sector. Hiervan worden er jaarlijks vele duizenden door het familiebedrijf gemaakt. Een groeimarkt, volgens directeur Harry Zwaagstra: “Dankzij de nieuwe hal kunnen we nog efficiënter werken en meer en sneller leveren”, schetst de inwoner van Zweeloo – en hoofdsponsor van onze club – het grote voordeel van de nieuwe hal.

Betonplaten

Het familiebedrijf op bedrijventerrein De Wieken levert niet alleen keerwanden.  Ook ondermeer betonplaten, lijnafwateringsgoten en zandvangputten rollen er uit de fabriek. Het belangrijkste product is de betonplaat voor terreinverharding. Hiervan Zwaagstra Beton in een 2-ploegendienst enorme hoeveelheden per jaar produceert en een continue voorraad heeft. Geen overbodige luxe, als je bedenkt dat er duizenden platen per week de deur uitgaan, grotendeels via eigen transport. De platen kunnen direct vanaf de vrachtwagen worden gelegd. De hoofdmoot van de platen heeft een afmeting van 200 x 200 cm, maar ook 100 x 200 en 150 x 200 cm worden in Hoogeveen gemaakt.

Just in time levering

Ook op parkeerterreinen, sportvelden of voor zonneparken, zoals bij het TT-circuit, wordt het Drentse beton massaal gebruikt. Zwaagstra : “Betonplaten zijn sterk en praktisch. Je kunt ze snel en in grote hoeveelheden leveren en ook hergebruiken.” Snel betekent bij Zwaagstra Betonproducten over het algemeen een levertijd van hooguit enkele dagen: “Dat past bij ons. Wij zijn namelijk sterk in groot, veel en snel.” Dat betekent trouwens niet dat de betonproducent alleen bulk aflevert. Bij Zwaagstra leveren ze indien nodig even snel en goed producten op maat en met KOMO-keur. Daarnaast heeft het gebruik van Eco-vriendelijke grondstoffen en circulariteit volop aandacht in Hoogeveen. In overleg is vrijwel alles mogelijk bij het Drentse bedrijf.

Familiebedrijf met roots in Zweeloo

Het familiebedrijf, met de roots in Zweeloo, telt een veertigtal medewerkers en staat bekend om zijn korte lijnen en no nonsens mentaliteit: 90 procent van het personeel staat op de fabrieksvloer. Afspraak is afspraak, is altijd de basis bij Zwaagstra Beton.  Alles staat in het teken van efficiency en korte lijnen.  Harry Zwaagstra en zijn team zijn daar trots op: ‘We kunnen zodoende snel leveren in heel Nederland en een deel van België en Duitsland.’

Van sleufsilo’s tot tribune-elementen op De Herdgang van PSV

Dat ze van alle markten thuis zijn in Hoogeveen bleek wel toen de tribunes van het voetbal-trainingscomplex De Herdgang in Eindhoven uitgebreid werden en de betonnen tribune-elementen vanuit Hoogeveen werden geleverd. “Een mooie klus met een tevreden klant tot gevolg. Zo hoort het!”