Sweel (zat) herstelt zich sterk van nederlaag; verlies voor Bruchterveld

De hoofdmacht van Sweel heeft zich zaterdagmiddag in de 4e klasse D goed hersteld van de nederlaag vorige week bij Hoogeveen (2-1). De promovendus versloeg op eigen veld SVBO met 3-0. Op een wat moeizame beginfase na had Sweel weinig te duchten van de gasten uit Barger-Oosterveld.

Sweel had voor rust de touwtjes in handen, al kwam SVBO er combinerend af en toe gevaarlijk uit. Bertin Kiers kreeg in de openingsfase al een grote kans, maar de keeper van SVBO kon net op tijd redding brengen. Aan de andere kant ontsnapte Sweel aan een achterstand, maar doelman Thomas Kamman was op tijd paraat.

Hans Lanting opende na ruim een half uur de score voor de equipe van Bert Wiebing. Een mooie solo over het middenveld werd door de routinier op knappe wijze afgerond (1-0).

In de tweede helft moest Sweel het zonder topscorer Lars Sikken stellen, maar het gaf de controle niet uit handen en op aangeven van Lars Prinsen verdubbelde Bertin Kiers in de 55e minuut de voorsprong. Gelet op de krachtsverhouding was dat ook terecht. Na ruim een uur spelen kreeg SVBO een ideale kans om de achterstand te verkleinen, maar doelman Kamman bracht net op tijd redding.

SVBO drong wel aan, maar tevergeefs. Een kwartier voor tijd kwam Sweel nog wel goed weg: een inzet van de bezoekers scheerde rakelings langs de paal. Aan de andere kant had Sweel ook kansen om de voorsprong uit te breiden. In de slotfase gooide Willy Lubowa het duel definitief in het slot. Hij rondde een voorzet van Jurjen Huitema bekwaam af en bepaalde de eindstand op 3-0.

Door de nederlaag van Bruchterveld bij DKB (3-2) voeren Sweel en FDS met 22 punten uit negen gespeelde wedstrijden nu de ranglijst aan. FDS won eigen veld met 1-0 van Hoogeveen.

Sweel en FDS treffen elkaar komende zaterdagmiddag op ’t Alterbarg.

Uitslagen 4e klasse D:

Angelslo – NWVV   4 – 3