Herstel Wouter van der Veen verloopt voorspoedig

Wouter van der Veen hoopt in de voorbereiding van het volgende seizoen zijn rentree te kunnen maken voor v.v. Sweel.

De 21-jarige beloftevolle aanvaller is momenteel herstellende van een kruisbandoperatie, die op 21 juni j.l. werd uitgevoerd in de kliniek Klein Rosendael in Arnhem. Daarbij werd er een pees uit zijn hamstring getransplanteerd en ingebracht als vervangende voorste kruisband. ‘De operatie is heel goed verlopen. Een andere meevaller was de meniscus, want die bleek gelukkig niet beschadigd. Ook was er nauwelijks sprake van kraakbeenschade. Dat was eigenlijk heel goed nieuws’, zegt Wouter.

De Meppenaar is nu bezig met de revalidatie en dat proces verloopt heel voorspoedig. ‘Deze week heb ik onder begeleiding van de fysiotherapeut voorzichtig de eerste hardloopoefeningen gedaan. Ook dat ging eigenlijk probleemloos en er was weinig reactie.’

Wouter beseft echter terdege dat hij met het afscheuren van zijn voorste kruisband van de linkerknie een serieuze blessure heeft opgelopen. Daar hoort ook een serieus herstelproces bij. ‘Om een herhaling van de blessure te voorkomen volgt voor mij nu een revalidatieperiode met weinig belasting. Ik kan wel zeggen dat ik er over zes maanden weer sta, maar dat is niet realistisch en ook niet verantwoord. De genezing duurt namelijk langer dan de zes maanden rust die sporters vaak aanhouden. Je loopt na deze kwetsuur over het algemeen veel meer risico op een knieblessure als sporters zonder blessure. Ik speel dan ook op zeker en hou rekening met een revalidatieduur van ongeveer een jaar.’

Wouter hoopt in de loop van de 2e seizoenshelft op ’t Alterbarg weer de groepstraining te kunnen hervatten. ‘Daar moet ik mij op richten. Het zou mij heel wat waard zijn als ik dan weer fit tussen de jongens kan lopen. Om dan bij de start van het seizoen 2019/2020 weer speelklaar te zijn. Dat zou een heel mooi scenario zijn’, besluit de 3e jaars student Commerciële Economie aan de NHL Stenden Hogeschool in Emmen.