Henk Stevens (60) : ‘Ik ben altijd honkvast geweest’

Bron: Coevorder Courant / Dagblad van het Noorden

Henk Stevens viert deze maand een bijzonder jubileum. De 60-jarige inwoner van Gees is liefst vijftig jaar verbonden aan het voetbal in Zweeloo en bovendien bijna veertig jaar als leerkracht werkzaam in het christelijk basisonderwijs.

Bij Stevens stond en staat alles in het teken van onderwijs, het voetbal in Zweeloo en bovenal zijn gezin. De zaterdag van Henk Stevens is vijftig jaar lang ingeruimd voor het voetbal op ’t Alterbarg. Van zijn vrouw Femmy en zijn drie kinderen Bert, Janna en Lianne kreeg hij alle ruimte om zijn favoriete hobby te beoefenen. ‘Vanaf mijn tiende ben ik al lid. Ik ben er mee opgegroeid en de club uit Zweeloo altijd trouw gebleven. Ik ben behoorlijk honkvast. Ik hou van sfeer en gemoedelijkheid en daarom voel ik me hier thuis’, zegt Henk, terwijl hij over het hoofdveld in Zweeloo loopt.

Trainers Henk doorliep bij het toenmalige Sp. Zweeloo alle jeugdteams en speelde meer dan zes seizoenen in de hoofdmacht. ‘Ik heb gespeeld onder Henny Hemme, Tinus Schimmel, Anjo Stevens, Hans Bokje en Roelof Kroeze. Dat was een mooie tijd.’

Hoogtepunten Sp. Zweeloo speelde destijds in de Drentse Voetbal Bond (DVB). Een beslissingsduel tegen BSVV voor promotie naar de ‘grote’ KNVB noemt Henk als een van de hoogtepunten uit zijn loopbaan. Ook het kampioenschap met het tweede team – met Jan Koopman als leider – hoort zeker tot de hoogtepunten. ‘We hadden toen bovendien nog de weelde van vier seniorenteams.’ Ook zoon Bert verdedigde vele jaren de clubkleuren van Sp. Zweeloo en Henk speelde ook met zijn broer Harry en neef Henk. Zijn medespelers zijn vol lof over de inzet van de geroutineerde speler uit Gees: ‘Henk verzaakte nooit en was een prima teamspeler.’

Fiets en trainer op klompen De in Zwinderen geboren en getogen Stevens had destijds voor het naburige VCG kunnen kiezen, maar dat lag van oudsher toch minder voor de hand. Henk had al goede vriendschapsbanden in en rond Zweeloo en dus koos hij voor voetbal in Zweeloo. In zijn jeugdjaren pendelde Henk jarenlang op de fiets vanuit Zwinderen naar ’t Alterbarg. ‘Vervoer is nooit een probleem geweest, met veel plezier fietste ik doordeweeks en in het weekend naar Zweeloo. Nostalgie voerde in de beginperiode de boventoon. De aimabele jeugdleider Bareld Beestheer gaf ons op klompen training. In die tijd keek niemand daar vreemd van op.’

Element Als voetballer kon Henk in feite op alle posities uit de voeten, maar was toch het meest in zijn element in de verdediging. Henk bouwde in de lagere seniorenteams af en deed dat met veel plezier. ‘Ik ben nu 60 jaar en het is natuurlijk prachtig dat je dat op deze leeftijd nog volop actief en blessurevrij kan voetballen, maar ik heb nu een punt gezet achter het voetbal op het grote veld. Ik combineerde Sweel 3 de afgelopen seizoenen al op de vrijdagavond met het 45+-team en daar ga ik me nu volledig op toeleggen.’ Met dat 45+ team vierde hij inmiddels al twee kampioenschappen en dat smaakt uiteraard naar meer.De zaterdag krijgt voor Henk voortaan een iets andere invulling, maar met de vrijgekomen tijd komt het zeker goed. Henk en zijn vrouw Femmy wonen op een markante plaats aan de dorpsrand van Gees. ‘Prachtige plek om te wonen en te genieten’, zegt de leerkracht van de christelijke basisschool De Zwaluw in Zandpol.

Bij de foto:

Henk Stevens uit Gees (60) is al liefst vijftig jaar verbonden aan het voetbal in Zweeloo. Eerst bij Sp. Zweeloo en sinds de fusie met ZBC bij vv Sweel. (Foto: Gerda Looije)