Harry Kuipers nieuwe voorzitter van stichting Alterbarg

“Samen met mijn bestuursleden ga ik proberen om de komende jaren zoveel mogelijk mensen op een aangename en betaalbare wijze te laten genieten van ons prachtig gesitueerd sportpark ’t Alterbarg”, dat zegt Harry Kuipers, sinds vorige maand de nieuwe voorzitter van Stichting Beheer Voetbalcomplex ‘t Alterbarg.

De 45-jarige Aaldenaar is ambitieus en kijkend naar de financiële middelen tegelijk ook realistisch. “Ik ben er van overtuigd dat wij de uitdagingen die op ons af gaan komen, het hoofd kunnen bieden. Het allerbelangrijkste voor ons als stichtingsbestuur is dat wij alles op alles zullen zetten om de huidige faciliteiten voor de toekomst te waarborgen.”

De privatisering van ’t Alterbarg kreeg in 1997 zijn beslag en in dat jaar werd ook de stichting opgericht. “Er werd een erfpachtcontract opgesteld en vanaf het eerste moment kreeg de stichting gemeentelijke gelden. Leuke bijkomstigheid is dat mijn vader destijds als wethouder sportzaken hierin een doorslaggevende rol heeft gespeeld. Dit contract loopt echter eind 2020 af. Er worden nu al initiatieven door de gemeente genomen om het voor de resterende looptijd af te kopen. Er blijft dan alleen nog maar een vergoeding over voor het onderhoud van de velden. Dit geldt trouwens voor alle buitensportverenigingen in de gemeente Coevorden.”

De gemeentelijke bezuinigingen raken de sport in het hart en dat heeft uiteraard gevolgen voor de stichting. Kuipers denkt niet in problemen, maar is in zijn benadering oplossingsgericht. “De komende jaren zal er aanzienlijk minder gemeenschapsgeld in de stichtingskas vloeien. Daarom moeten we een goed en gedegen plan bedenken om het hoofd boven water te houden. Dat kan enerzijds door slimmer om te gaan met bijvoorbeeld energielasten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een samenwerking met Zwembad Zweeloo, maar wil ook zeker onze buren De Alterbargruiters en LTC Zweeloo niet vergeten.”

Aan de inkomstenkant noemt Harry de kantineopbrengsten en sponsorinkomsten van cruciale betekenis. ‘We moeten een inspanning leveren om die structureel te verhogen. Sportpark ’t Alterbarg heeft bij uitstek een multifunctioneel karakter. Belangrijk dat we het complex dan ook zoveel mogelijk openstellen voor diverse evenementen en instanties.”

Harry Kuipers benadrukt dat de afhankelijkheid van vrijwilligers nog groter gaat worden. “Zelfwerkzaamheid zal steeds meer vereist worden. De fantastische grote groep vrijwilligers die nu al onderdeel uitmaken van de Groenploeg zijn al van onschatbare waarde en dat zal in de toekomst alleen maar gaan toenemen. Onlangs heb ik deze enthousiaste groep al even mogen ontmoeten en ik blijf benadrukken dat zij ontzettend belangrijk voor ons zijn!”

Kunstgras is op dit moment een hot-item. Ondanks de beperkte middelen, wil Harry wel mogelijkheden onderzoeken of het haalbaar is. “Ik weet wel dat er een aanzienlijk hoog kostenplaatje aan kleeft en ik vraag me af of de gemeente Coevorden hierin iets kan en wil betekenen. We zullen het onderwerp ‘kunstgras’ zeker op de agenda zetten en met alle belanghebbende partijen hier uitvoerig over gaan praten.”

De nieuwe voorzitter is zeer te spreken over de gekwalificeerde bestuurssamenstelling. ‘Een goed en collegiaal team dat op elkaar is ingespeeld. Veel ervaring, kennis en routine.’ Naast Kuipers hebben Einte Euving (penningmeester), Roelof Kiers (secretaris), Roelof Lanting (velden), Aaldert Kamman (groenploeg) en Gertjan Reinders (gebouwen) zitting in het stichtingsbestuur.

Harry Kuipers is al vanaf zijn prille jeugd lid van de plaatselijke voetbalclub en tot op de dag van vandaag voetbalt hij met heel veel plezier. ‘Ik heb het nog geschopt tot het 1e elftal en heb zelfs nog deel uitgemaakt van het kampioenselftal van 1998, dat promotie naar de 3e klasse bewerkstelligde. Daarna heb ik tot m’n 35e voor het grootste gedeelte in het tweede elftal gespeeld. De laatste tien jaar voetbal ik in het 4e elftal en sinds kort ben ik ook actief bij 7×7 (45+-voetbal). Het is iedere week nog steeds een groot genot om een balletje te trappen. Het fanatisme is niet afgenomen, maar het lichaam wil lang altijd niet meer wat het hoofd nog steeds aangeeft. Maar het plezier dat voetbal geeft, vooral voor en na een wedstrijd, is voor mij altijd van doorslaggevend belang geweest. De voetbalhumor in de kleedkamer en het plezier in de 3e helft zorgen ervoor dat ik dit nog heel lang probeer vol te houden.”

In het dagelijks leven is Harry werkzaam als controller bij de Philips-vestiging in Emmen. “Ik ben zeker geen klassieke boekhouder, maar juist iemand die zich bezighoudt met alle (financiële) processen in en om onze vestiging. Het is heel interessant om voor een multinational als Philips te werken. Vooral de internationale contacten zijn boeiend.” Voor Harry is het hoe dan ook een drukke en hectische periode. “De vestiging in Emmen wordt met sluiting bedreigd. Dat maakt natuurlijk heel wat emotie los en ik hoop dan ook dat er snel meer duidelijkheid komt over de toekomst van alle collega’s van de Philips-vestiging in Emmen.”

De spil van alles is uiteraard zijn gezin. “Ik ben al 25 jaar bij Romy en we hebben drie kinderen: Nikki, Jesse en Mees. Alle drie zijn ze in de puberleeftijd en dat is best een uitdaging. Het is vooral een gezellige tijd, waarin geen dag hetzelfde is. Verbazing en verrassing over hun avonturen en verhalen vechten nog wel eens om voorrang, maar het is wel echt genieten!”