Grasmaaien op ’t Alterbarg volledig gerobotiseerd

Vanaf 21 maart a.s. zal het grasmaaien op ’t Alterbarg volledig worden gerobotiseerd. Een tweede robot zal de velden 3 en 4 en het trainingsveld maaien.

Sinds 2016 is tot volle tevredenheid al een robotmaaier 24 uur per dag en zeven dagen per week in touw om veld 1 en 2  op ’het sportcomplex automatisch te maaien.

“Deze investering is een mooie stap voorwaarts om het onze enthousiaste vrijwilligers weer wat gemakkelijker te maken. De groep maaide tot dusverre met een cirkelmaaier veld 3 en 4 en het trainingsveld, maar dat handmatig maaien is straks verleden tijd”, aldus voorzitter Harry Kuipers van de beheersstichting ’t Alterbarg.

Een robotmaaier zorgt ervoor dat het gras op de gewenste hoogte wordt gehouden doordat er 24 uur per dag gemaaid wordt. Het korte maaisel wordt weer opgenomen wat de kwaliteit van de grasmat ten goede komt. Omdat er niet meer met zwaar materiaal over de velden wordt gereden zal de bovenlaag minder snel verdichten. De robotmaaier is voorzien van GPS zodat diefstal zinloos is en heeft een maaibreedte van 1,05 meter.

“Een groot voordeel van de robotmaaier is natuurlijk dat hij het allemaal zelf doet. Maaien en opladen zonder dat daar handjes voor nodig zijn. Bij storing van de robotmaaier krijgt de beheerder een sms-bericht, zodat er gelijk actie kan worden ondernomen.”

Het stichtingsbestuur was in 2016 zijn tijd al vooruit doordat het als een van de eerste sportcomplexen in Drenthe overstapte op een robotmaaier, terwijl er landelijk gezien enkele tientallen actief waren. “We waren toen al overtuigd van de mogelijkheden van de robotmaaier en dachten een goede stap te hebben gezet als het gaat om kwaliteit van de grasmat, het terugbrengen van de kosten en de vrijwilligers zo te ontlasten. In deze doelstelling zijn we zeker niet teleurgesteld en daarom is de tweede robotmaaier een logische en verantwoorde stap in de verdere stap naar automatisering.”

De robotmaaier wordt geprogrammeerd zodat het apparaat na afloop van de laatste wedstrijd weer automatisch gaat maaien. Het is belangrijk dat er dan geen materialen op de velden blijven liggen, de bankjes weer in de dug-out worden geplaatst en de netten van de doelen gelijk worden opgehaald. Het bestuur zal deze gebruiksregels later nogmaals gaan delen.

De tweede robotmaaier is vanaf 21 maart a.s. direct operationeel.