Gertjan Zuur zet na 250 (!) wedstrijden punt achter rol clubscheidsrechter

Gertjan Zuur heeft wel affiniteit met leiding geven, mensen begeleiden. Een man die altijd benaderbaar is en uitleg wil geven over zijn beslissingen en argumenten. Dat doet hij in zijn rol als CDA-politicus in Provinciale Staten van Drenthe én dat deed hij ook meer dan twaalf jaar als clubscheidsrechter van vv Sweel.

Niet zonder slag of stoot

De 54-jarige inwoner van Oosterhesselen floot liefst 250 wedstrijden voor de club uit Zweeloo. Deze zomer zette Gertjan een punt achter zijn rol als clubscheidsrechter. Een besluit dat hij niet zonder slag of stoot nam, want daarvoor is zijn betrokkenheid te groot. Het is echter tijd voor andere zaken.

Gertjan stond altijd voor de voetballers klaar. Soms floot hij meer dan één wedstrijd op een dag. Hij heeft alles keurig bijgehouden. “Ik ben mijn hele leven al bezig met cijfers en ook van de wedstrijden heb ik dus alle gegevens bewaard”, vertelt Gertjan, die in het dagelijks leven werkzaam is bij de Belastingdienst.

Het begon in het najaar van 2007

Gertjan meldde zich twaalf jaar geleden spontaan aan voor de scheidsrechtersopleiding. “Naast het voetballen wilde ik wel iets extra’s doen voor de vereniging. Bij voorkeur op zaterdag vanwege drukke werkzaamheden door de week. En hoewel ik het zelf ook niet altijd eens ben met de scheidsrechter, had ik wel veel waardering voor de man in het zwart. Ik wilde zelf wel eens ervaren hoe dat was. Het leek me ook een uitdaging om 22 jongeren of volwassenen 90 minuten in toom te houden.”

Privé-omstandigheden

Zijn eerste wedstrijd, in het kader van de scheidsrechtersopleiding, was op 29 september 2007 in de eerste klasse A, JVS D1 – Emmen AV D2, eindstand 0-8. De laatste was op 25 mei 2019, Sweel 3 (za) – SJS 4, eindstand 2-6. “Daarna heb ik een jaar vanwege privé-omstandigheden niet gefloten. En recent heb ik besloten definitief te stoppen om zo meer tijd te hebben voor andere dingen.”

Consequent zijn

Als arbiter floot hij jeugd- en seniorenwedstrijden. Volgens Zuur is er wel een groot verschil in benadering. Bij de jongste jeugd ben je vooral bezig als spelbegeleider en leg je het accent op de spelregels. Vanaf JO17 en senioren is het uitdagender en gaat het er vooral om dat spelers de regels moeten naleven. De ene keer moet je heel gedecideerd zijn, terwijl je de andere keer de teugels kunt laten vieren. De sfeer in de wedstrijd en de acceptatie van spelers is bepalend. Consequent zijn is heel belangrijk. Fluit je vroeg in een wedstrijd voor een bepaalde overtreding, dan moet je die lijn wel doortrekken.”

Gertjan Zuur geflankeerd door voorzitter Alfred Vrieling en Martin Pronk van de scheidsrechterscommissie van vv Sweel. (Foto”s Gerda Looije)

Veelvuldig genoten

Gertjan heeft niet echt een specifieke wedstrijd op zijn netvlies staan. “Er is wel één duel die bijzonder was. Dat betrof een actie die ik gewoonweg niet kón bestraffen en trad regel 18 in werking…: keeper Jaap Haan pakte volledig te goeder trouw de bal buiten het strafschopgebied op, omdat hij werkelijk dacht dat ik had gefloten. Dát kon ik gewoon niet bestraffen. Natuurlijk was de tegenstander daar minder van gecharmeerd…… Wel heb ik zelf veelvuldig kunnen genieten van het snelle spel van bijvoorbeeld een wedstrijd van het tweede elftal. Je hebt geen gelegenheid je aandacht te laten verslappen. Helaas heb ik één wedstrijd – van de 250 ! – eerder moeten beëindigen, maar gelukkig heeft de KNVB daarop passende maatregelen genomen. En daarbij een pluim voor Sweel voor de (na)zorg, want die was top!”

Eigen teams fluiten….in het begin best lastig

Eigen teams fluiten is niet altijd even eenvoudig. Gertjan zegt daarover: “In het begin vond ik dat best wel lastig, en dan hoop je zelfs dat Sweel wint. Maar na een paar wedstrijden wil je gewoon een leuke wedstrijd op een zo onopvallend mogelijke manier begeleiden, wat de eindstand ook is. Omdat bezoekende teams er vaak van uitgaan dat je “wel een thuisfluiter zult zijn”, moet je ook streng zijn voor leiders en spelers van het thuisteam, die je beter kent en later weer tegenkomt. Dat wordt niet altijd gewaardeerd. Het is dan wel mooi wanneer een bezoekend team, soms ondanks verlies, je complimenteert met een goed gefloten wedstrijd.

Scheidsrechtershobby

Gertjan wil de scheidsrechtershobby graag van harte aanbevelen. “Het spelletje blijft leuk om te doen, maar zeker om ook van dichtbij te bekijken. Ik kan genieten van het kijken naar een mooie actie of een onmogelijk doelpunt. Als scheidsrechter sta je er bovenop, dat is smullen. En je blijft er nog fit bij ook!”

Sweel 45+

De inwoner van Oosterhesselen blijft gelukkig actief binnen vv Sweel. “Momenteel speel ik nog met veel plezier in het vrijdagavondteam van 45+ en ik probeer elke week de training op woensdagavond mee te pakken, als dat uitkomt met andere (politieke) afspraken. En op maandagavond train ik mee met de hardloopgroep in Oosterhesselen onder leiding van de fanatieke Klaas Nienhuis. Er is daar trouwens nog volop plek voor nieuwe lopers!”