Gelukkige overwinning voor vv Sweel 1 (zat)

Na de geweldige seizoensopening tegen Erica ’86, het werd maar liefst 0-11, stond de eerste thuiswedstrijd op de planning.
Tegenstander was Damacota uit Nieuwe Pekela. Ook zij hadden hun eerste wedstrijd gewonnen.

Sweel begon in dezelfde succesformatie als de vorige wedstrijd, waarbij alleen de geblesseerde Maarten Moes ontbrak, hij werd vervangen door Jeroen Seubers.
Het begin van de wedstrijd was voor de gasten, Sweel speelde slap en onsamenhangend. De beste kansen waren dan ook voor Damacota. Gelukkig beschikt Sweel over een keeper in topvorm, Jaap Haan was ook vandaag weer schier onpaseerbaar. Na een half uur viel Johan Heidemans uit met een blessure, hij werd vervangen voor kersverse vader Ward Benjamins. Met het inbrengen van Benjamins kwam er wel meer evenwicht in het team en het spel werd langzamerhand iets beter. De grootste kans was voor Vincent Kok, na een puike actie van Bertin Kiers, lepelde hij de bal van dichtbij over het doel. Ook Kiers zelf was even later vlakbij een goal, maar de paal stond dit in de weg.

Sweel mocht van geluk spreken dat de voorwaartsen van Damacota het vizier niet scherp hadden. Zo kon er zonder schade de kleedkamer opgezocht worden.

Na een donderspeech in de rust van trainer Wiebing, kwam Sweel beter voor de dag in de tweede helft. In de 50e minuut kwam Sweel zelfs op voorsprong. Een diepe pass werd door Kiers goed ingeschat en kwam hij in een 1-op-1 situatie met de keeper als winnaar uit de bus. Niet geheel verdiend kwam Sweel zo op voorsprong, al mocht het hier niet lang van genieten. Zes minuten later lag de gelijkmaker er al weer in. Na onoplettendheid in de verdediging kon de spits van Damacota doorlopen op Haan, die in eerste instantie nog redde. De rebound werd breed gelegd en kon eenvoudig binnen geschoten worden.

De eerste tegengoal deze competitie hadden de spelers volledig aan zichzelf te danken en was zeker niet onverdiend. Toch ging men niet bij de pakken neerzitten. De wil om te winnen was wel degelijk aanwezig. Thomas Wolting kwam er in voor de lichtgeblesseerde en moegestreden Bert Jan Volders en even later mocht ook Thomas Kamman invallen, hij verving Egbert Vugteveen.
Sweel zette aan voor een slotoffensief, maar het duurde tot de blessuretijd dat dit ook beloond werd. Een voorzet van Kiers werd met de hand tegengehouden door een speler van Damacota, penalty. Deze werd door Vincent Kok binnen geschoten, een beloning voor de strijdlust van de tweede helft. Even later vond de goed leidende scheidsrechter het welletjes en floot voor het einde.

Een overwinning waar over na valt te praten, maar het belangrijkste is dat de punten op sportpark ’t Alterbarg zijn gebleven. Door deze overwinning blijft vv Sweel de koploper in de 5e klasse F.
Komende week staat de ’topper’ op het programma, in en tegen het ook nog ongeslagen Wildervank wordt gestreden om de koppositie. De wedstrijd begint om 14:30.