Gedenkwaardige week voor debuterende Sweel-speler Justin Scheffer (19)

Het was een gedenkwaardig weekje voor Justin Scheffer. De debuterende rechtsback van vv Sweel slaagde niet alleen voor zijn HAVO-diploma, maar met de promotie van de hoofdmacht naar de 3e klasse zette de 19-jarige Aaldenaar de kers op de taart. De vlag ging in top: met schooltas én voetbalschoenen. “Het was inderdaad een bijzondere week”, glundert Scheffer.

Ticket

De eerste periodetitel en de koppositie in de 4e klasse D – waar zo hard voor was gewerkt – leek voor de hoofdmacht van vv Sweel aanvankelijk niets waard. Het zou voor het team van de beloftevolle Justin Scheffer een verloren seizoen worden, maar niets bleek minder waar.

Sweel kreeg afgelopen week van de KNVB alsnog het onverwachte ticket voor de 3e klasse toegewezen. Na vier seizoenen speelt de club uit Zweeloo weer op een hoger niveau. “Enorme blijdschap en ontlading, maar door de coronamaatregelen konden we slechts een heel bescheiden feestje vieren. Een promotie zonder uitbundige feestelijkheden en zonder een rondrit door het dorp voelt wel onwerkelijk, maar niemand die daar nu in deze situatie om maalt.”

Opgaande lijn

In het voortijdig beëindigde voetbalseizoen maakte Justin Scheffer een prima indruk. Als rechtsback wist hij zich gaandeweg steeds beter te positioneren en het gevaar van zijn tegenstanders te herkennen. “Dat leer je als je speelt. Door ervaring kan ik mij verder doorontwikkelen. Het vertrouwen groeit per wedstrijd en het is fijn om de opgaande lijn in trainingen en wedstrijden terug te zien.”

Basisplaats behouden

De hardwerkende Scheffer brak door in een gedenkwaardig seizoen waarin alle puzzelstukjes uiteindelijk toch op de juiste plaats zijn gevallen. “Sinds de met 2-1 gewonnen thuiswedstrijd tegen Sleen – op 12 oktober – sta ik in de basis. Ik ga er alles aan doen om straks ook op een niveau hoger mijn basisplaats te behouden. Uiteraard beslist de trainer, maar ik zal op trainingen en wedstrijden bewijzen dat ik zijn eerste keuze ben als rechter vleugelverdediger.”

Assistent-schaapherder

Justin Scheffer is op dit moment werkzaam als assistent-schaapherder bij de Stichting Schaapskudde Westerbork. “Behalve de verzorging van de 600 schapen, moet Scheffer samen met herder Neils Tiktak en crew zorgen dat de kudde zichtbaar is in de omgeving. Ook levert de Aaldenaar een bijdrage aan voorlichting, natuurbeheer en educatie.

Studie Diergeneeskunde

Met het HAVO-diploma op zak kiest Justin voor een schakeljaar, waarbij de focus ligt op het behalen van een aantal vwo-deelcertificaten. “Ik ga op het Drenthe College in Emmen voor de vakken biologie, wis- schei- en natuurkunde vwo-examen doen. Dit geeft mij een goede gelegenheid om te wennen aan het HBO-niveau. Na de zomer van 2021 start ik in Dronten met de HBO-opleiding Dier– en Veehouderij. Mijn uiteindelijk doel is door te stromen naar de universitaire opleiding Diergeneeskunde in Utrecht. Daar ligt mijn hart.”