FANTASTISCH BEKERAVONTUUR EINDIGT VOOR SWEEL JO13 IN LOPPERSUM : EREHAAG VOOR WINNAARS EN VERLIEZERS

Het bekersprookje van Sweel JO13 is uit. Op sportpark Loppersum bleken de Groninger leeftijdsgenoten in de halve finale van het noordelijk districtsbekertoernooi met 5-2 sterk. Daarmee kwam voor de formatie uit Zweeloo een eind aan een fantastisch bekeravontuur.

De poulefase werd overtuigend gewonnen en Sweel JO13 bleek ook in de vier knock-out wedstrijden tegen SJS, Ruinen, KSC en SVBC een maatje te groot.

Uitgekeken naar halve finale

Lang werd er vervolgens uitgekeken naar de halve finale in en tegen Loppersum JO13-1. Spandoeken werden gemaakt, lootjes verkocht, supporters geregeld en uiteindelijk vertrokken we zaterdagochtend met een 50 koppige groep in de bus naar Loppersum.

Na aankomst even het mooie groene matje verkend en daarna richting de kleedkamer. Na de warming-up kwamen beide ploegen tegelijk voorzien van rode blauwe en oranje rookbommen het veld op. De spanning was voelbaar.

Linksbuiten niet af te stoppen

Aftrappen.. de wedstrijd was koud een minuut onderweg en Sweel keek tegen een 1-0 achterstand aan. De linksbuiten van Loppersum werd deze ochtend een ware plaag. Wat een kracht, vaardigheid en snelheid. Daar probeerden we iets op te verzinnen en gaandeweg de eerste helft kon je zien dat Sweel meer voetballend vermogen had.

Een aantal mooie aanvallen resulteerden in schoten van Sweel maar twee keer wist de keeper van Lopersum de bal uit de bovenhoek te tikken, zekere goals normaal gesproken maar echt goed gekeept. Uit een van de spaarzame tegenstoten ontsnapte de linkerspits en stelde een ploeggenoot in staat de 2-0 te maken. Dat was een tegenvaller. Beter zijn en 2-0 achter staan. In minuut 20 een corner van Sweel.

Doordrukken, maar sterke keeper en linksbuiten maken het verschil

Ferre legt de bal bij de 2e paal waar Marjolijn feilloos de bal in het dak van het doel kopt, 2-1. Doordrukken voelen we, dit is het moment. Roar schiet rakelings voorlangs, diverse corners maar tot de rust valt de goal niet. In de rust zijn we er van overtuigd dat we deze wedstrijd in de 2e helft recht gaan trekken, zo veel beter voetballend, zo veel mogelijkheden, maar een sterke keeper en een goede linksbuiten maken het verschil.

Tweede helft

Vol goede moed de tweede helft in. Loppersum heeft gewisseld en brengt extra kracht en snelheid en worden daarmee een andere ploeg. De 3-1 valt te snel en de moed zakt in de schoenen. Wij komen niet meer aan voetballen toe en Loppersum is na rust de bovenliggende partij, dat hadden we niet verwacht in de rust. Het loopt uit naar 5-1 totdat vlak voor tijd Roar de 5-2 en daarmee de eindstand op de borden schiet. Iets later klinkt het eindsignaal.

Hoe mooi kan sport zijn: winnaars en verliezers vormen erehaag en krijgen applaus

Feest bij rood blauw en grote teleurstelling bij oranje zwart. Maar hoe mooi kan sport dan zijn. Eerst verlaat Loppersum het veld en krijgen groot applaus van supporters/ouders van zowel Sweel als hen zelf. Vervolgens lopen wij van het veld en worden met groot gejuich en applaus ontvangen door ouders en ook de tegenstander staat in de “erehaag”.

Na afloop krijgen beide ploegen door Loppersum nog iets te eten aangeboden, top geregeld! Op de terugweg in de bus ebt de teleurstelling langzaam weg en ontstaat er gezelligheid in de bus.

Langzaam maar zeker ook het besef hoe bijzonder seizoen dit is geweest. Mooie ontladingen in de beker naar weer een overwinning.

Jongens en meiden, wat hebben wij, begeleiding en ouders, opa’s, oma’s en overige supporters genoten van jullie spel en voetbalbeleving, kanjers zijn jullie.

Jorn, Jort en Jaap