Eindelijk mogen we weer! Sweel start zondag 13 februari met thuisduel tegen FC Oldemarkt

Eindelijk mogen we weer! Na twee afgebroken seizoenen kan de competitie weer worden hervat. In dit bercht informeren we je over het vervolg van de competities.

Vervolg competitie

Categorie A senioren

In de categorie A is gekozen voor het scenario om de opzet niet aan te passen en de competities volledig uit te spelen, inclusief de nacompetitie.

De herstart is op 5 en 6 februari a.s. met een aantal inhaalwedstrijden uit de eerste competitiehelft. In de weken daarna worden de overige speelrondes uit de eerste seizoenshelft afgewerkt. Halverwege maart start de tweede competitiehelft.

Bij nieuwe of onvoorziene ontwikkelingen die het beoogde verloop van de competities in gevaar brengen, kan het bestuur amateurvoetbal alsnog ingrijpen. Het hoofddoel is en blijft om de competitie uit te spelen en de wens is om deze niet te veel op de schop gooien.

De afgelopen twee seizoenen zat dat er vanwege corona niet in en dat maakt promotie/degradatie nu extra belangrijk om alle teams weer op het juiste niveau in te kunnen delen.

Categorie A jeugd veldvoetbal en onder 23 mannen

Doelstelling voor deze competities is om op korte termijn tot afronding van de najaarscompetitie te komen. Voor komend weekend zijn de eerste inhaalwedstrijden al ingepland en de wijze van afronden van de najaarscompetitie kan per competitie verschillen. Gezien de grote verschillen in aantal wedstrijden tussen de verschillende teams, zal de komende weken duidelijk worden, wanneer we concreet verwachten deze competities af te kunnen ronden.

Op basis hiervan kan dan worden bepaald hoe de voorjaarscompetitie kan worden vormgegeven. Naar verwachting zullen we medio februari (na het weekend van 12 februari) met nadere informatie komen over de opzet van de voorjaarscompetitie en de daaraan gekoppelde speeldagenkalender.

Bekervoetbal

Voor alle categorieën komt het bekervoetbal te vervallen, met uitzondering van de landelijke beker vrouwen. De wedstrijden in de beker geven een te grote druk op de speeldagen die nog nodig zijn om de competities op een goede wijze uit te spelen. We geven de prioriteit aan het uitspelen van de competities in de categorie A om te komen tot een goede promotie en degradatie.

Afgelastingen

Het wordt voor teams minder makkelijk om uitstel aan te vragen voor wedstrijden. Zo mag een team in de categorie A (jeugd en senioren) na overleg met de KNVB maximaal eenmaal uitstel aanvragen vanwege coronabesmettingen. De verwachting is dus dat het aantal wedstrijden dat op het laatste moment niet doorgaat, zal afnemen.

Toch kan het altijd gebeuren dat de wedstrijd waarvoor je bent aangesteld op het laatste moment niet doorgaat. De technische problemen met de automatische emailnotificaties vanuit Sportlink zijn helaas nog niet volledig opgelost. Advies is om in aanloop naar je wedstrijd goed het official portal en de wedstrijdzakenapp in de gaten te blijven houden.

Hoe zien de huidige regels met betrekking tot het voetbal er verder uit?
Iedereen mag overdag en ’s avonds weer binnen- en buitensporten, zonder tijdslimiet.

• Er mogen weer competitiewedstrijden worden gespeeld
  • Publiek is weer toegestaan bij trainingen en wedstrijden tot maximaal 22.00 uur
  • Voor het zaalvoetbal geldt dat er na 22.00 uur nog wel gevoetbald mag worden, maar zonder publiek
  • Sportkantines mogen weer open, tot maximaal 22.00 uur
  • Kleedkamers, toiletten en douches zijn open
  • Er is geen beperking meer in de groepsgrootte bij het (zaal)voetbal
  • Houd je aan de basisregels om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan

Publiek bij wedstrijden

Daar geldt een maximumaantal toeschouwers van 1/3e van de totale capaciteit. Daarnaast geldt voor zowel het veld- als het zaalvoetbal dat het publiek 1,5 meter afstand moet houden en bij het verplaatsen in de kantine of de sporthal een mondkapje op hebben. Het publiek dient uiterlijk om 22.00 uur de sportaccommodatie te hebben verlaten.

Mondkapjes

• Binnensportlocaties, behalve tijdens het sporten.
  • Binnenfaciliteiten zoals kleedkamers en de kantine.