Eerste driepunter voor Sweel (zon) – Update –

De hoofdmacht van v.v. Sweel (zon) heeft zondagmiddag de eerste zege van dit seizoen geboekt. Protos uit Steenwijksmoer werd op ’t Alterbarg met 4-2 verslagen.

De mannen van trainer-coach Ben Ribberink verdienden de overwinning op basis van de prima eerste helft. Na de rust liep het allemaal minder voorspoedig, maar dat deed niets af aan de verdiende overwinning.

Eindelijk, daar was hij dan, de eerste overwinning van dit seizoen. Protos had de gehele wedstrijd veel meer balbezit. En had dan ook vaak veel mensen voor de bal. En daar zat ook meteen de kwetsbaarheid van de ploeg uit Steenwijksmoer. De ploeg had moeite om het spel te maken.

En ook Sweel kon of wilde het spel niet maken. Het leek of de ploeg van Ben Ribberink niet meer deed dan de tegenstander tegen houden, zorgen dat ze zo weinig mogelijk in de buurt van Jesper Reuvers kwam. En toen, zo onverwacht als een bui regen, kwam Sweel voor. Via een counter over rechts kwam Martijn van der Veen in balbezit. Hij speelde een verdediger uit, draaide bij een andere weg en haalde vernietigend uit. Via de onderkant van de lat sloeg de bal tegen het net. Het spelbeeld veranderde hierdoor weinig. Sweel verdedigde de voorsprong met verve en veel inzet. Inmiddels was de geblesseerde Rink ten Berge vervangen door Jan Roelof Jansen. Een slordigheidje in de Sweel defensie bracht Protos weer op gelijke hoogte.

Je hoorde het publiek denken: “dat gaat weer de verkeerde kant op.” Maar niks was minder waar. Op links stoomde Ruben Looye een paar keer op. Tot twee keer toe was hij sneller dan de Protos defensie en rondde hij knap af: 1-3. Dit was ook meteen de ruststand. Een veel sterker Protos, maar een effectief Sweel.

Na rust waren er nauwelijks 10 minuten gespeeld of Roy Soppe bracht de achterstand terug tot 3-2. Nonchalant verdedigen bij de achterlijn ging aan de treffer vooraf. Met samengeknepen billen keek het publiek naar de dingen die op het veld gebeurden. Het spel speelde zich grotendeels af op de Sweel helft. De oranje zwarten werkten hard en speelden geconcentreerd. Lars Stadman en Martijn van der Veen hadden de handenvol om de defensie te ontlasten.

Bij Protos sloop de moedeloosheid in de ploeg, want echte mogelijkheden voor de blauwwitten werden steeds schaarser. De verdediging gaf geen krimp deze middag.

Ook een vrije trap midden voor het doel hielp het team van trainer Lubach niet. vv Sweel was moegestreden en sleepte zich naar het einde. Het publiek riep om Berihu. Vlak voor tijd wisselde de trainer Berihu voor de moegestreden Michiel Hofman. Met nog een handvol minuten en wat extra tijd speelde Berihu met zijn tegenstanders op links. En toen, op de valreep een voorzet van Guus Eggen op Jurjen Huitema. En onze snelle spits schoot de bal keihard diagonaal tegen de touwen. De goed leidende scheidsrechter Jager uit Hoogezand liet niet meer aftrappen. Eindstand 4-2

Uitslagen:

Sleen – ZFC Zuidlaren    4 – 3