Doemscenario wordt waarheid voor Sweel; Twedo lachende derde

Sweel heeft op de slotdag van de competitie de titel uit handen gegeven door met 1-1 gelijk te spelen bij Sleen. Twedo ging er met de titel vandoor dankzij een monsterzege (10-0) tegen het al gedegradeerde Gasselternijveen.

Het missen van opgelegde kansen in de eerste helft werd de ploeg uit Zweeloo fataal. Je hebt van die wedstrijden waarbij je je na afloop als toeschouwer afvraagt hoe het toch kan dat je ploeg niet gewonnen heeft. Sleen-Sweel was zo’n wedstrijd, want bij rust had de equipe uit Zweeloo al op een ruime en comfortabele voorsprong kunnen en moeten staan. De thuisploeg moest ver terug, wankelde, maar bleef op soms miraculeuze wijze overeind.

Sweel kwam na bijna twintig minuten nog wel op voorsprong door een benutte strafschop van Richard Speelman, maar in de 77e minuut zorgde Jordy Darneviel voor de gelijkmaker.

Het lukte Sweel in de zinderende slotfase niet meer om Sleen echt de duimschroeven aan te draaien. De gasten stonden toen door rode kaarten voor Jorrit Reuvers en Wouter van der Veen al in ondertal.

Sleen had ook zo nog maar de winnende treffer kunnen maken. Extra zout in de wonde bleef de formatie uit Zweeloo echter bespaard.

Sweel zal zich in de nacompetitie moeten oprichten en de strijd aangaan voor een plek in de tweede klasse. De ploeg van Marnix Bakker heeft dit seizoen sterke knieën getoond en ondanks het teleurstellende resultaat tegen Sleen nog altijd ‘een goede kans’ om via de nacompetitie de promotie te bewerkstelligen. De slag is zondag verloren, de oorlog nog niet.

Foto’s: Gerda Looije