Demonstratiewedstrijd wandelvoetbal bij vv Sweel groot succes

Maandagavond vond op ‘t Alterbarg de kick-off plaats van het wandelvoetbal bij vv Sweel. Aanvankelijk was er best nog wat twijfel over de kans van slagen van deze nieuwe activiteit bij de club uit  Zweeloo. Om alle twijfels weg te nemen werd Emmen All Stars uitgenodigd om een demonstratiewedstrijd te komen spelen. Het werd een daverend succes. Meer dan vijftien spelers hebben zich inmiddels bij bestuurslid Remko Koopman aangemeld om deel te nemen aan wandelvoetbal.

Vooraf informatie over de spelregels en het doel van de avond.

Het All Stars-team van de Emmenaren gaf een perfect inkijkje in de opzet van het wandelvoetbal. Eén aspect werd snel duidelijk: winnen of verliezen is niet aan de orde. Alle spelers winnen bij deze vorm van voetbal, waarbij rennen ‘strikt’ verboden is. Een beetje snelwandelen mag wel. Slidings maken mag uiteraard ook niet, het moet wel leuk blijven. De bal mag niet boven heuphoogte gespeeld worden, dus echt technisch hoeft een deelnemer niet te zijn. Met wat slimheid en een aardige pass kom je al een heel eind.

Mekkes en Naber

Henk Mekkes en Willem Naber, de twee ereleden van vv Sweel, trokken maandagavond met veel plezier weer de kicks aan. De routiniers waren enorm enthousiast. “We hebben nog heel lang doorgespeeld bij de veteranen, maar op een gegeven moment sta je meer in de weg dan dat we mee deden. We misten het spelletje. Wandelvoetbal kun je tot op hoge leeftijd beoefenen. Het is de perfecte manier om een stap terug te zetten en toch te blijven genieten van het spel en het sociale contact.”

Niet rennen tijdens een pot voetbal, dat voelt wel wat onnatuurlijk. Er wordt vaak een beetje lacherig over gedaan en dat snappen Mekkes em Naber wel. “Als kijkspel is het niet boeiend, maar om te doen wel! En je wordt er wel degelijk moe van.” De All Stars uit Emmen kunnen dat beamen: “De praktijk wijst uit dat spelers door deelname aan het wandelvoetbal wel degelijk fitter zijn geworden.”

Groepsfoto: Sweel – Emmen All Stars.

Overtroffen

Bestuurslid Remko Koopman was bij Sweel één van de aanjagers en zette zich in om deze activiteit te organiseren. “Voor ons was het wel spannend of we voldoende spelers voor het wandelvoetbal zouden kunnen mobiliseren, maar dit resultaat heeft onze verwachtingen echt overtroffen. We willen het wandelvoetbal bij vv Sweel heel graag onderdeel maken van het totale programma, zodat je een nog grotere groep aan de club kunt verbinden. Het is een sportieve activiteit die de vitaliteit van onze oudere leden en dorpsinwoners kan vergroten.”

Omarmen

Er is eigenlijk nog maar één probleem. En dat is het aantal tegenstanders dat gemobiliseerd moet worden. “We proberen natuurlijk ook oefenwedstrijden te spelen. Het zou leuk zijn als ook een paar  buurclubs het initiatief omarmen, want een uur reizen in de auto ga je ook niet doen om een potje te voetballen. Onze ervaring is dat clubs en spelers niet moeten twijfelen, maar het gewoon gaan doen. Dan komen ze erachter hoe leuk het is en als er meer teams komen zijn er ook weer meer tegenstanders om tegen te spelen.”

Uitgelezen kans

Het streven van het bestuur van vv Sweel is om zoveel mogelijk 60-plussers – voetballers, oud-voetballers of belangstellenden – te interesseren voor het wandelvoetbal. “De teller staat op vijftien, maar we rekenen op meer aanmeldingen. Dit is voor de doelgroep een uitgelezen kans om op hun ‘oude dag’ nog lekker actief bezig te zijn. Ons motto is “je bent zo jong als je jezelf voelt en je bent nooit te oud om te leren”, besluit Remko Koopman.