De verenigingsscheidsrechter

Jan Roelof, Mark en Richard, ze zijn er bijna!

Het lijkt altijd zo vanzelfsprekend dat er op het Alterbarg bij elke wedstrijd een scheidsrechter op het veld staat. Bij selectieteams word vaak een scheidsrechter toegekend door de KNVB, voor de resterende wedstrijden moeten de vereniging zelf scheidsrechters leveren. In de praktijk is dat voor veel verenigingen niet gemakkelijk omdat er niet altijd genoeg vrijwilligers zijn die deze (on)dankbare taak op zicht willen nemen. Gelukkig verkeren wij bij vv Sweel in een positie dat we vrijwel altijd een scheidsrechter hebben voor onze thuiswedstrijden, zowel voor de senioren als voor de jeugd.

Toch is het niet vanzelfsprekend dat we die scheidsrechters hebben. Daar gaat best wel een proces aan vooraf voordat ze op het veld staan. Bij onze vereniging worden zo’n beetje om de twee jaar een aantal C-spelers opgeleid tot E/F scheidsrechter op het halve veld. Een aantal avonden worden deze aankomende scheidsrechters op het sportpark verwacht om toch wel wat theorie aan te horen, maar ook een praktijkgedeelte te laten zien in een heuse wedstrijd. Wordt dit allemaal met goed gevolg afgelegd dan mogen ze het door de vereniging ter beschikking gestelde tenue dragen en kunnen ze hun kunsten tijdens de wedstrijden in de zaal en op het veld laten zien.

Na een paar jaar worden de E/F scheidsrechters verder bijgeschoold om te fluiten op het hele veld. Weer een aantal avonden in de opleiding steken, weer een praktijktest op het veld doorstaan. Fluiten op het grote veld heeft betekend toch een behoorlijke uitbreiding van het aantal spelregels en hoe moet je je als scheidsrechter over het veld bewegen. Ze krijgen natuurlijk ook te maken met assistent scheidsrechters. Gelukkig hebben we toch nog behoorlijk wat enthousiastelingen die dit volbrengen.

Dit jaar hebben we echter een drietal, Jan Roelof Jansen, Mark Nijenbanning en Richard Speelman die nog weer een stapje verder gaan. Deze toppers volgen de opleiding “verenigingsscheidsrechter”. Voor deze officiële KNVB opleiding offeren de heren menig vrij uurtje op. Eén maandagavond per maand naar een collega vereniging om theorie en praktijk bij te spijkeren. Tussen deze avonden zijn ze verplicht om een behoorlijk aantal wedstrijden te fluiten waarbij ze door praktijkbegeleiders worden beoordeeld. Als alles goed gaat dan krijgen deze mannen na afloop van de laatste praktijkavond -maandag 6 juni op ons eigen sportpark-  het papiertje uitgereikt. Iets waar we als vereniging trots op kunnen en zullen zijn.