Cor Huls (53) nieuwe trainer-coach van Sweel 2: “Jonge voetballers die ik beter kan maken, daar voel ik mij goed bij.”

vv Sweel heeft Cor Huls aangesteld als trainer-coach van Sweel 2. Huls was bijna vijf jaar werkzaam bij Erica’86 en stond voor het tweede seizoen aan het roer bij Zandpol. “Stuk voor stuk mooie dorpsclubs, maar ik ben weer toe aan een nieuw hoofdstuk in mijn carrière. Dat heb ik nu gevonden bij vv Sweel.”

De 53-jarige inwoner van Erica heeft al veel voorbij zien komen, maar van verzadiging is geen enkele sprake. Bezig zijn met het groepsproces blijft Huls fascineren. “Eén van de  mooiste aspecten is om met de jongere garde te werken en voor te bereiden op de stap naar de hoofdmacht.” Huls, in bezit van het trainersdiploma TC 2,  ziet voor hem de komende jaren vooral een rol weggelegd als opbouwtrainer. ”Jonge voetballers die ik beter kan maken, daar voel ik mij goed bij.”

Cor Huls had komend seizoen ook geen moeite gehad met een sabbatical. “Als vader van twee voetballende zoons – Sven en Kjeld – kan ik mijn ei ook als supporter volop kwijt”, zegt Huls met een glimlach. Om er direct aan toe te voegen: “Toen het trainerschap bij vv Sweel 2 voorbijkwam, heb ik alles goed op een rijtje gezet. Na een paar goede gesprekken kreeg ik er een prima gevoel bij. Vv Sweel is een echte dorpsclub met ambities. Dat is een mooie basis om aan de slag te gaan.”

Realistisch

Cor Huls ademt voetbal. Het zit altijd in zijn hoofd. Geen man van spierballentaal, maar altijd realistisch. Hij wil in zijn rol als voetbaltrainer vooral de duwende factor zijn en voor de rest past bescheidenheid. Wellicht is dat ook de reden dat Huls, ondanks het feit dat hij het trainersdiploma TC 2 op zak heeft, vrijwel altijd in de luwte heeft geopereerd.

Grootste passie

Het waren onwerkelijke tijden voor de trainer die normaal gesproken vrijwel iedere doordeweekse avond op het trainingsveld staat én zowel zaterdag als zondag als coach actief is. Huls moest afgelopen seizoen dealen met de wereld van uitersten. ‘Ik wil niets liever dan met mijn grootste passie bezig zijn, maar vanwege corona konden we op de trainingsvelden heel beperkt bezig. Het bleef allemaal improviseren. Wedstrijdgericht trainen was met alle beperkingen onmogelijk”, beseft Huls, die in het dagelijks leven werkzaam is als toezichthouder en uitvoerder bij de Flory Group.

Bijna kwart eeuw trainer

Cor Huls is al bijna een kwart eeuw werkzaam in het regionale amateurvoetbal. Hij heeft een behoorlijk verleden bij Sc Erica. De club waar hij zeven seizoenen als trainer-coach van het tweede team en assistent-trainer werkzaam was. Successen beleefde Huls onder meer ook met EHS’85, waar hij vier jaar de scepter zwaaide.

Teamontwikkeling

Als trainer-coach van Erica’86 en Zandpol – beide modale vijfdeklassers – besefte Cor Huls de afgelopen seizoenen al te goed dat de lat niet heel hoog gelegd kan worden. “Prestatiedruk is niet de eerste vereiste. Natuurlijk werk ik veel aan teamontwikkeling, maar het moet een combi zijn van prestatie en plezier. Trainingen moeten dus niet alleen leerzaam, maar ook leuk en gevarieerd zijn. Veel spelvormen met de bal. Het sociale aspect krijgt bij mij altijd veel aandacht, want als coach wil ik altijd een luisterend oor bieden voor spelers en staf.”

Bij de foto: Cor Huls is komend seizoen trainer-coach van Sweel 2. De 53-jarige inwoner van Erica kijkt uit naar een nieuw avontuur op ’t Alterbarg: ”Jonge voetballers die ik beter kan maken, daar voel ik mij goed bij.”. (Foto: Theo Hein)