Combinatie voetbal en integratie werpt in Zweeloo vruchten af

Op ’t Alterbarg werd woensdag nog maar weer eens duidelijk dat voetbal veel meer is dan alleen een spelletje en dat een voetbalclub meer is dan een club. Op initiatief van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en vv Sweel werd een gezamenlijk jeugdvoetbaltoernooi georganiseerd.

Ruim veertig kinderen van obs De Smeltkroes, obs De Anwende en cbs De Schutse beleefden een prachtige voetbaldag. De combinatie van voetbal en integratie bleek opnieuw uitermate succesvol, want de jeugdige asielzoekers en vluchtelingen genoten samen met leerlingen van De Anwende en De Schutse van een onbezorgde en ontspannende dag.

Na een welkomstwoord van Henk Nijenbanning van vv Sweel en Nick de Vries van het COA Zweeloo gingen de jongens en meisjes onder leiding van de trainers Twan Jalving, Roald Vrieling en Henri Hooge in groepen uiteen voor de uitdagende voetbaldag. Na een paar uurtjes rennen, dribbelen en schieten en een 4x 4-toernooi zat het evenement erop. Met een voldaan gevoel gingen de kinderen aan de welverdiende lunch, die door vrijwilligers werd geserveerd.

Het COA en vv Sweel blikken zeer tevreden terug. ‘De grote kracht van voetbal is dat het mensen samenbrengt. Deze kracht van voetbal willen we graag optimaal benutten.’ Als het aan beide partijen ligt krijgt de samenwerking dan ook een vervolg. ‘Dit evenement staat dan ook niet op zichzelf. We zoeken naar een duurzame samenwerking. Regelmatig nodigen we asielzoekers uit voor het bezoeken van trainingen, zodat ze de mogelijkheid krijgen om zich bij onze club aan te sluiten. Zo lang als ze hier zijn, lang of kort, wel of geen status, is het belangrijk dat ze onderdeel uitmaken van onze samenleving.