Clubman Eric-Jan van der Spoel (43) staat tot twee keer toe voor ‘duivels dilemma’: Feyenoord of vv Sweel ?

Eric Jan van der Spoel stond afgelopen zondag voor een ‘duivels dilemma’: langs de lijn als assistent-scheidsrechter bij vv Sweel-Titan of een duik nemen in de Hofpleinfontein op de Coolsingel in Rotterdam om het kampioenschap van ‘zijn’ Feyenoord te vieren.

Op ESPN zag Eric-Jan zondagmiddag de beelden hoe vanaf het middaguur het centrum van Rotterdam zich vulde met een leger Feyenoord-supporters. Ondertussen maakte hij de tas klaar voor vertrek naar ’t Alterbarg.

Kiezen of delen

Sweel of Feyenoord : voor de 43-jarige Aaldenaar was het kiezen of delen. Hoe dan ook : het kon een van de mooiste voetbaldagen uit zijn leven worden: twee titels (Feyenoord en Sweel) op een dag. Bij aankomst op het sportpark in Zweeloo is hij best een tikkeltje emotioneel, zijn hart klopt sneller dan op normale wedstrijddagen.

“Ik hou ontzettend veel van vv Sweel, maar ik moet bekennen dat ik lang gewikt en gewogen heb. Ik had afgelopen zondag heel graag op en rond de Coolsingel in Rotterdam het kampioensfeest van Feyenoord willen vieren, maar ik heb uiteindelijk voor ’t Alterbarg gekozen. Sweel staat op de rand om een mooi seizoen te bekronen en daar wil ik deelgenoot van zijn. Hoe groot mijn Feyenoord-hart ook is, ik laat de jongens van Sweel in deze cruciale fase van het seizoen niet in de steek.”

Sweel moet voorbeeld Feyenoord volgen

Ook komende zondag staat Eric-Jan ‘gewoon’ langs de lijn bij de kraker tussen Sleen en Sweel, beslissend voor het kampioenschap in de derde klasse D. Dat terwijl luttele kilometers verderop kampioensploeg Feyenoord op bezoek gaat bij FC Emmen. “De titel voor Feyenoord is in de knip en nu moet ook Sweel het karwei zondagmiddag afmaken. Twee titels voor clubs die ik op handen draag.”

Feyenoorder voor het leven

Eric-Jan van der Spoel is Feyenoorder voor het leven. Als kleine jongen liep hij al in het Feyenoord-shirt. Het rood-zwart zit in z’n hart. Daar werd hij mee geboren. Eric-Jan van der Spoel weet wat het ultieme Feyenoord-gevoel is en wat de Rotterdamse club voor hem betekent.

Clubliefde voor Sweel

Ook bij vv Sweel steekt hij zijn clubliefde niet onder stoelen of banken. Altijd kan er een beroep op de sympathieke Aaldenaar worden gedaan. Al vele jaren is Eric-Jan actief als assistent-scheidsrechter en direct na de fusie zelfs op twee speeldagen!

Niet laten meeslepen in de opwinding

Eric-Jan speelde in verleden in de hoofdmacht van Sp. Zweeloo, maar een blessure stond een langere voetballoopbaan in de weg. Voor hij het wist stond Van der Spoel al met een vlag langs de zijlijn. ”Als vlaggenist adviseer ik de scheidsrechter, maar dat is niet bindend. Het is de kunst om zonder gekleurde bril deze rol te vervullen. In het heetst van de strijd maak je weleens de fout om je te laten meeslepen door de opwinding van dat moment. Je roept dan wel eens wat naar de arbiter of het publiek van de tegenstanders, maar na afloop moet je de knop weer omzetten.”

Lange neus halen naar AJAX- en PSV-supporters

Eric-Jan van der Spoel miste dan weliswaar het kampioensfeest, maar weet ook dat landskampioen Feyenoord komend seizoen in de Champions League speelt. Hij kan een lange neus halen naar Ajax- en PSV-supporters uit zijn dorp, die in het verleden nogal eens de spot met hem dreven. “Dat wordt nooit meer wat met Feyenoord”, kreeg hij vaak als commentaar om de oren, refererend aan alle Rotterdamse aankopen die weinig effect sorteerden.

Ook Sweel kan glansrijk seizoen bekronen: “Dat wil ik niet missen!”

In het seizoen 2016-2017 viel er na bijna twintig jaar weer wat te juichen, toen Feyenoord de kampioensschaal weer omhoog kon houden. Vorig weekend was het opnieuw zover en bekroonden de Rotterdammers een glansrijk seizoen met de kampioenstitel.

Dat hoopt Eric-Jan ook komende zondag bij de kraker tegen Sleen te beleven. Als clubman van Sweel : geen woorden maar daden !