Beloftevolle aanvalster Lobke Amersfoort (18) van vv Sweel VR1 getransfereerd naar Silves Futebol Clube in Portugal

Sweel VR1 moet het de komende maanden zonder Lobke Amersfoort doen. De 18-jarige beloftevolle aanvalster uit Aalden staat in de eerste seizoenshelft “onder contract” bij de Portugese vierde divisionist Silves Futebol Clube.

Onderwijssysteem in Portugal bekijken

Lobke combineert het voetbal in de Algarve met een stage op een basisschool. “Deze stageperiode duurt vier maanden (eind augustus tot eind december/red) en ik ga in Portugal de taken van een onderwijsassistent uitvoeren. Dit betekent in de praktijk begeleiding van leerlingen met individuele taken, uitvoeren van administratieve werkzaamheden, maar ook helpen bij het voorbereiden van de lessen. Het lijkt me heel interessant om te kijken hoe het onderwijssysteem in Portugal er uitziet en wat de grootste verschillen zijn.”

Lobke volgt momenteel de opleiding tot onderwijsassistent op het Drenthe College in Assen. “Volgend schooljaar doe ik examen en ik weet zelf nog niet of ik een vervolgstudie ga doen of in het onderwijs aan de slag ga. Wellicht dat de stageperiode in Portugal voor mij nog nieuwe inzichten op gaat leveren.”

Jongensteam op vierde divisie Algarve Football Association

Wat het voetbal betreft krijgt Lobke onderdak bij Silves Futebol Clube. Een Portugese voetbalclub uit Silves in de Algarve, dat uitkomt in de vierde divisie van de Algarve Football Association en onderdeel uitmaakt van de de Portugese Districtskampioenschappen. “Vier maanden zonder voetbal is voor mij eigenlijk ondenkbaar en ben op zoek gegaan naar een voetbalclub in de Algarve. Ik heb vervolgens zelf contact opgenomen en de clubleiding was eigenlijk meteen heel enthousiast. Ik maak deel uit van een jongensteam. Voor mij een mooie leerervaring!”

Komende maanden geen vv Sweel: “Dat zal ik zeker missen”

Lobke is er eerlijk over : ze gaat het voetballen bij vv Sweel wel ontzettend missen. “Vooral ook de gezelligheid van ons team en de club. Ik voetbal sinds vorig seizoen voor het eerst bij de dames en voelde me meteen heel erg thuis in dit team. We hebben een ontzettend leuke groep en ook goed seizoen achter de rug. Ik verheug me dus ook heel erg op de tweede seizoenshelft.  Het trainen van de jeugd ga ik uiteraard ook missen, want heb dit met super veel plezier gedaan!”, zegt Lobke, die als linskbuiten en in de spits haar waarde voor het team van vv Sweel Vr inmiddels al heeft bewezen.

Soms heethoofd in het veld

Haar sterkste wapens? “Ik vind het lastig om dit over mezelf te zeggen, maar ik denk dat de sterke punten mijn dreigende acties zijn. Bovendien heb ik wel een aardig schot in de benen en ben fysiek sterk.” Leerpunten zijn er volgens Lobke ook nog voldoende. “Ik zal mijn emoties wat meer onder controle moeten houden. Ik kan nogal een heethoofd zijn in het veld. Ook moet ik soms na een gemiste kans wat minder balen en gewoon doorgaan.”