Anoek van der Weide koestert v.v. Sweel

Zweeloo – Anoek van der Weide ademt voetbal en sinds dit seizoen ademt ze ook v.v. Sweel. De nieuwe naam van de voetbalclub uit Zweeloo die is voortgekomen uit de fusie tussen ZBC en Sportclub Zweeloo.

De 25-jarige Van der Weide mag een nijvere vrijwilliger worden genoemd die overal haar handen uit de mouwen wil steken. Op het veld staat ze in dames 1 als verdedigende middenvelder haar mannetje en aan de bestuurstafel spreekt ze als kersverse penningmeester een kundig woordje mee.

Langgekoesterde wens

De fusie noemt ze een langgekoesterde wens. ‘ZBC en Sp. Zweeloo spraken al jaren over het samengaan. Gelukkig is afgelopen seizoen de knoop definitief doorgehakt. Natuurlijk is er sentiment, maar de realiteit leert dat we samen veel sterker en toekomstbestendiger zijn. Het was ook geweldig om te zien dat de leden van beide clubs vrijwel unaniem voor de fusie hebben gestemd. Dat was tekenend voor het draagvlak. De tijd was er helemaal rijp voor. Dit is voor de ontwikkeling van het voetbal en de eenheid van de Zweeler voetbalgemeenschap een enorme stap voorwaarts’, zegt Van der Weide.

Voetbalfamilie

Ze komt uit een rasechte voetbalfamilie en kreeg het voetbal thuis met de paplepel ingegoten. ‘Ik heb tot mijn dertiende gehandbald, maar toen het meisjes- en damesvoetbal in opmars kwam was de keuze snel gemaakt. Het damesvoetbal heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Er is een hele weg afgelegd. In vergelijking met toen ik begon te voetballen is het een verschil van dag en nacht’, blikt Van der Weide terug. ‘Het damesvoetbal in ons land wordt nu serieus genomen en het bestuur van v.v. Sweel wil daar graag de vruchten van plukken. We proberen zoveel mogelijk meisjes en vrouwen aan ons te binden.’ Volgens Van der Weide is het damesvoetbal in Zweeloo sterk geworteld. ‘We hebben al jaren een echt vriendinnenteam en spelen in de 4e klasse. We geven ook bij de jeugd de meisjes alle kansen. Er zijn geen vooroordelen meer, want ‘meisjes kunnen niet voetballen, jongens wel’ is er niet meer bij. Zonder uitzondering doen de meisjes, ook fysiek, niet onder voor de jongens.’

Twee standaardteams

Besturen van voetbalclubs zijn nog altijd mannenbolwerken, maar mede dankzij de ontwikkeling van het damesvoetbal komt volgens Anoek van der Weide ook hier een kentering in. ‘Clubbesturen moeten divers zijn samengesteld en representatief zijn.’ v.v. Sweel neemt dit seizoen met twee standaardteams aan de competitie deel. Sweel speelt in de zaterdag vijfde klasse en Sweel is actief in de zondag derde klasse.

Bron: Coevorden Huis aan Huis