Sweel lijdt geflatteerd grote nederlaag bij SVBS’77

De hoofdmacht van Sweel (zat) heeft ook de derde bekerwedstrijd niet in winst kunnen omzetten. In het Overijsselse Belt-Schutsloot verloor de ploeg uit Zweeloo zaterdagmiddag na een 2-1 ruststand geflatteerd met 5-1 van de kersverse 4e klasser SVBS’77.

De promovendus was in de eerste tien minuten de betere ploeg en creëerde ook een aantal goede mogelijkheden. Sweel kreeg in het vervolg van de eerste helft wat meer grip op de wedstrijd, maar in de 20e minuut beging Hans Lanting binnen de beruchte lijnen een overtreding. De toegekende strafschop werd vervolgens feilloos benut: 1-0.

Binnen vijf minuten werd de marge verdubbeld. De verdediging van Sweel reageerde niet attent en voor de thuisploeg was het een koud kunstje om de 2-0 binnen te koppen.

Na een halfuur deed Sweel iets terug. Jeroen Zantingh zorgde met een prima kopbal voor de aansluitingstreffer. In aanvallend opzicht deed Sweel het zeker niet slecht, maar in de omschakeling had de equipe van Bert Wiebing het lastig.

In de 50e minuut kwam Sweel, door een onnodige overtreding in het zestienmetergebied, vanuit een toegekende penalty op een 3-1 achterstand. De bezoekers uit Zweeloo waren in het vervolg van de tweede helft de betere ploeg, maar verzuimden om het overwicht in doelpunten uit te drukken. Sweel verdiende in de slotfase bovendien nog een strafschop, maar de arbiter weigerde na een overtreding op de goed ingevallen Jones de bal op de stip te leggen. Na een fout op het middenveld bouwde SVBS’77 de marge nog verder uit: 5-1.

Sweel leed een verdiende, maar geflatteerd grote nederlaag. De bezoekers speelden in balbezit prima, hadden ook voldoende kansen, maar kregen in Belt-Schutsloot simpelweg een lesje effectiviteit.

Door een eenvoudige 0-6 zege op VCG plaatste Hoogeveen zich zaterdagmiddag eenvoudig voor de eerste knockout-ronde van de noordelijke districtsbeker.