Uitstekend debuutoptreden hoofdmacht Sweel (zat) in 4e klasse

De hoofdmacht van Sweel (zat) heeft de vuurdoop in de vierde klasse zonder kleerscheuren doorstaan. De promovendus uit Zweeloo won in en tegen Avereest met 2-4. Bij rust waren de partijen op het sportpark in Balkbrug nog in evenwicht: 1-1.

Na amper een kwartier spelen strafte de thuisploeg slecht verdedigen van Sweel af. De formatie van trainer-coach Bert Wiebing creëerde daarna wel een aantal kansen, maar mocht aan de andere kant niet mopperen toen Avereest een bal op de paal mikte.

Avereest, vorig seizoen als vierde geëindigd, had voor rust de touwtjes in handen. De formatie uit Overijssel was meer in balbezit en Sweel speelde slordig. Het ontbrak de bezoekers aan een goede eindpass en kwam daardoor niet tot grote kansen. In de 38e minuut speelde doelman Jaap Haan een hoofdrol toen hij de spits van Avereest alleen op zich af zag komen, maar de rust bewaarde en een tweede tegengoal voorkwam.

In de 42e minuut kreeg Sweel een opgelegde kans om de gelijkmaker te scoren. Lars Sikken kwam prima door en gaf Bert-Jan Volders voor leeg doel een bijna niet te missen kans. De bal ging echter over de goal. Vlak voor rust had Sikken wel succes. Een mooie combinatie met Jurjen Huitema werd door de spits keurig afgerond: 1-1.

In de tweede helft kreeg Sweel vooral met de komst van Willy Lubowa meer vat op de wedstrijd. In de 62e minuut kwam Avereest via een vermeend buitenspeldoelpunt met fortuin nog op 2-1, maar amper vijf minuten later bracht Lars Sikken de goed ingevallen Lubowa met een mooie pass in stelling en stonden de partijen weer op gelijke hoogte.

Sweel pakte in de slotfase het initiatief steeds meer naar zich toe. Willy Lubowa zorgde met een mooie individuele actie voor de 2-3 voorsprong en Lars Sikken zette even later op aangeven van Egbert Vugteveen de 2-4 op het scorebord. Avereest deed nog z’n best om Sweel onder druk te zetten, maar daar werden de bezoekers uit Zweeloo niet warm of koud van.

Sweel (zat) kan terugzien op een verdienstelijk debuut in de 4e klasse.

22030046

Uitslagen 1e speelronde in 4e klasse D