100 jaar vv Sweel….de naam Koopman loopt al halve eeuw als rode draad door voetbalclub uit Zweeloo

Dat de familie Koopman uit Aalden onlosmakelijk verbonden is met vv Sweel, mag geen geheim heten. De liefde voor het voetbal in Zweeloo heeft bij Jan en zijn twee zoons Jan Rein en Remko altijd voorop gestaan. Liefst vijftig jaar lang was de naam Koopman verbonden aan het clubbestuur en de verbondenheid blijft onveranderd groot. De familie staat misschien wel model voor het Sweel anno nu: dienstbaar en belangeloos in de weer voor hún club!

Jan heeft liefst veertig dienstjaren achter zijn naam staan

Jan Koopman gaf het goede voorbeeld. Liefst veertig dienstjaren heeft de 70-jarige Koopman bij de voetbalclub uit Zweeloo achter zijn naam staan. In tal van bestuurs- en kaderfuncties is hij actief geweest. Daarnaast fungeerde Jan – geboren en getogen in Gees – ook nog eens bijna een kwart eeuw als leider van de diverse elftallen. ‘Het vrijwilligerswerk voor de voetbalvereniging betekende voor mij een prachtig stuk ontspanning. Ik ben al vanaf mijn 17e heel nauw bij de club betrokken. Het voetbal, maar vooral ook de sfeer en de omgang met mensen zijn voor mij steeds belangrijke punten geweest.’

Jan Rein en Remko in voetsporen van vader Jan

Jan Rein (39) en Remko (37) speelden vanaf de jongste jeugd bij vv Sweel. Jan Rein heeft in de senioren kortstondig deel uitgemaakt van de selectie, maar acteerde al vrij snel een trede lager in het tweede en vervolgens het derde team.

Remko was als doelman jarenlang een rots in de branding van de hoofdmacht. Knieletsel betekende voor beide helaas het eind van hun actieve speelcarrière, maar de twee broers bleven als teamleiders en bestuursleden heel actief binnen de club. Jan Rein maakte onderdeel uit van interim-bestuur ten tijde van de fusie tussen Sp. Zweeloo en ZBC en had vervolgens drie jaar zitting in het dagelijks bestuur van vv Sweel. Hij maakte tot twee jaar terug ook nog deel uit van de sponsorcommissie.

Waardevolle schakel

Remko nam in 2017 in het bestuur het stokje van Jan Rein over, als aanspreekpunt en lid van de technische commissie voor de senioren. Hij is niet de drukste van het stel, maar Remko is op de achtergrond een waardevolle schakel. Eind september nam hij afscheid van het bestuur, maar blijft in de technische commissie senioren en jubileumcommissie “100 jaar voetbal in Sweel” actief betrokken bij de club. Inmiddels werkt Jan Rein als leider van vv Sweel JO9-1, het team waarin ook zoon Joost speelt, aan een nieuwe ene veelbelovende voetballichting. En op de zaterdagmiddag is hij samen met Remko leider van Sweel 2.

Toekomstmuziek

Op ’t Alterbarg zijn de Koopmannetjes dus kind aan huis. Jan, Jan Rein en Remko kijken met een positief oog naar de toekomst van de 100-jarige club. Uit eigen ervaring weten ze hoe belangrijk het bestuurskader en vrijwilligers zijn. ‘Zonder hen zijn we niet in staat om wedstrijden te spelen, te trainen, de kantine open te houden, ons sportpark te onderhouden en nog veel meer andere dingen te organiseren. Wat ons sterk maakt is dat we samen veel kunnen doen binnen de club, als iedereen zijn deel doet in het vrijwilligerswerk dan lukt het ons om een hele mooie vereniging in stand te houden.”