100 jaar voetbal in Sweel : Herinneringen ophalen met erelid Jan Brinks aan kleurrijk voetbalverleden

Jan Brinks volgt anno 2021 de ontwikkelingen van het voetbal in Zweeloo op gepaste afstand, maar dat was in het recente verleden wel anders. “Het leven bestaat uit meer dan voetbal en ik heb vv Sweel iets meer losgelaten. Dat is behoorlijk gelukt, maar natuurlijk nooit volledig. Het vv Sweel-gevoel raak je immers nooit meer kwijt.”

Het rijk Sweel-verleden van Jan Brinks – die in 1996 voor al zijn verdiensten tot erelid werd benoemd – ziet er in grote lijnen als volgt uit. “Een aantal jaren jeugdsecretaris (ik denk vijf jaar, het was de periode Hendrik Denen, Jo Wilting, Albert Reinders), een aantal jaren jeugdleider, acht jaar clubvoorzitter, de eerste voorzitter van de beheersstichting Sportpark ’t Alterbarg, gastheer bij jeugdvoetbal en ruim dertig jaar in de redactie van het Elftalteutertien.”

Last but not least…..een periode van liefst 35 jaar actief voetballer. “Ik was geen supertalent maar een redelijke voetballer. Eerst een stevige verdediger, opgeleid door Albert Reinders en Gerrit Schepers. Niet verder gekomen dan invalbeurten in het eerste elftal. Vervolgens omgeturnd tot spits in de lagere elftallen. Hoewel volledig rechtsbenig, toch veel doelpunten gemaakt met het linkerbeen. Doelpunten maken is het mooiste wat er is!”, zegt de financieel controller in ruste, die tegenwoordig vooral muziekliefhebber is en frequent bezoeker van bluesconcerten.