Voetbalforens Thijs Nijland (30) kiest voor vv Sweel, maar laat ASVB met pijn in het hart los

Voetbalforens en tevens allround verdediger. Thijs Nijland uit Aalden kijkt op het voetbalveld niet op een meter meer of minder, maar ook wat reisafstanden betreft nam de geboren en getogen Oost-Groninger het jarenlang niet zo nauw. Gedreven door een sterke motivatie pendelde Nijland wekelijks honderden kilometers naar zijn werk bij defensie in Havelte én naar zijn favoriete club ASVB uit Blijham.

Komend seizoen speelt Nijland echter in de clubkleuren van vv Sweel. Niet meer rennen en vliegen om vanuit Aalden – waar hij sinds 2019 met zijn vriendin Willemien Vugteveen is neergestreken – op tijd bij de trainingen en wedstrijden van de zondag 2e klasser uit Blijham aanwezig te zijn. “Ik laat ASVB met de nodige moeite los, het blijft mijn club en ik blijf verbonden met de hechte vriendenploeg. Het reizen is echter niet meer te behappen en daarom speel ik vanaf dit seizoen op ’t Alterbarg. Dat kan ik op de fiets doen”, lacht Nijland.

Karakter en verdedigende kwaliteiten
Thijs Nijland was amper vijf jaar oud toen hij zich in het shirt van ASVB hees. Hij speelde dertien seizoenen in de hoofdmacht. Een speler met karakter en verdedigende kwaliteiten. “In de achterste linie ben ik in mijn element. Dat is duidelijk beter dan mijn aanvallende kwaliteiten en passeerbewegingen.”

Fanatiek voetbalnest
Thijs komt uit een warm voetbalnest, de familie Nijland staat pal achter de club. “Mijn ouders Peter en Jolanda stonden iedere wedstrijd als supporters langs de lijn. Broer Bas woont in Zuidlaren, maar bleef eveneens aan ASVB verbonden. Zus Roos neemt bij de hoofdmacht regelmatig de honneurs als verzorger waar.” Last but not least: vriendin Willemien komt ook uit een fanatiek voetbalnest. De speelster van vv Sweel reisde zondags als trouwe supporter vaak mee naar de thuis- en uitwedstrijden van ASVB.

Praktische redenen
De clubliefde voor ASVB ging Nijland de laatste periode wel wat meer relativeren. “Het moet qua tijd en privéleven uiteraard wel met elkaar in evenwicht zijn. Jarenlang was dat zo, maar ik bekeek het wel van seizoen tot seizoen.” Het feit dat Nijland al regelmatig een training bij vv Sweel meepakte was al een teken aan de wand: “Dat was al puur om praktische reden. Ik had met ASVB-trainer Jordin Louwes de afspraak gemaakt om een keer per week in Zweeloo te trainen en op donderdagavond stond ik op het veld in Blijham. Zo was het allemaal goed te combineren. Ik ben blij dat vv Sweel mij deze gelegenheid heeft geboden. Nu maak ik definitief de stap naar de Zweeler voetbalclub en ik kijk uit naar het nieuwe avontuur, zegt Nijland, die als militair deel uitmaakt van 44e Pantser Infanterie in Havelte.

Bij de foto: De 30-jarige Thijs Nijland (rechts) zegt het voetbal bij ASVB in het Oost-Groningse Blijham vaarwel en kiest voor een nieuw avontuur bij vv Sweel. (Archieffoto: Bert Kuiper)